Sökning: "Reflektion i grupparbete"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Reflektion i grupparbete.

  1. 1. Hoppas jag hamnar i en bra grupp… : En kvalitativ undersökning om gymnasieelevers upplevelser av möjligheter och utmaningar med grupparbete

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Helena Bonnevie; [2022]
    Nyckelord :Group work; teamwork; group dynamics; collaborative learning; cooperative learning; Grupparbete; samarbete; gruppdynamik; kollaborativt lärande; kooperativt lärande;

    Sammanfattning : Studien belyser gymnasieelevers upplevelser och erfarenheter av grupparbete och beskriver ur ett fenomenologiskt perspektiv hur gymnasieelever ser möjligheter och utmaningar med grupparbete som undervisningsmetod samt hur deras erfarenheter av grupparbete kan bidra till lärares planering och genomförande av grupparbeten i undervisningen. Grupparbete är ett rikt beforskat område och som ofta får ett didaktiskt fokus. LÄS MER

  2. 2. Kritisk reflektion i teknikundervisning i grundskolan : En fallstudie om hur elever i årskurs F-3 använder kritisk reflektion för att lösa problem som uppstår i samband med praktiskt grupparbete i en tekniklektion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Klein; Jenene Strand; [2018]
    Nyckelord :Dewey; kritisk reflektion; critical reflection; pragmatism; problemlösning; reflective thinking; technology; tidiga skolår;

    Sammanfattning : The purpose of this case study is to examine how pupils in Elementary School (ages 8-9) use critical reflection to solve a technical problem in a technology lesson. Our theory is based on Rodgers’ (2002) interpretation of John Dewey’s thoughts about reflective thinking, as expressed in his books How We Think (1910/1933a) and Experience & Education (1938). LÄS MER

  3. 3. Vad ska vi göra sen? : En aktionsforskning om att utveckla elevers samtal ikollaborativt arbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Ann-Katrin Hiljanen; Carolin Fryklund; [2014]
    Nyckelord :aktionsforskning; grupparbete; kollaborativ; samtal; multilog;

    Sammanfattning : Grupparbete är en använd undervisningsmetod i skolan där eleverna drar nytta av varandras olikheter och förmågor för att lära sig ny kunskap. Centralt för grupparbete och lärande är språket och samtalet. Vi vill i denna studie undersöka vilka samtal ett kollaborativt arbete kan medföra. LÄS MER

  4. 4. Åh, det här klarar jag! : Samtalets betydelse för matematikförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Cathrine Andersson Westberg; [2010]
    Nyckelord :Mathematics; dialogue; reflection; group work; Matematik; samtal; reflektion; grupparbete;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate into the use of discussions in the classroom to help the pupils develop a deeper understanding of mathematical concepts and operations. The empirical data contain interviews with two teachers and observations from their lessons. LÄS MER

  5. 5. Individualisering av matematikundervisning : En studie av fyra lärares sätt att arbeta med matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Minna Stål; [2008]
    Nyckelord :Individualisering; individanpassad undervisning; matematik; matematikundervisning; matematiklärare; lärande; lärstilar; differentiering; nivågruppering.;

    Sammanfattning : Elever tar till sig kunskap olika fort och på olika sätt. Förutsättningen för lärande hos den enskilda eleven påverkas av ett antal olika faktorer. Till exempel föredrar vissa elever grupparbete medan andra helst arbetar ensamma. Några elever lär sig snabbt och enkelt medan andra behöver mera tid för reflektion. LÄS MER