Sökning: "Reflektion skrivande"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden Reflektion skrivande.

  1. 1. Har du blivit formellt inbjuden? : En studie om hur lärare undervisar om formella texter ur ett kompensatoriskt perspektiv och ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rickard Hammar; [2024]
    Nyckelord :formellt skrivande; likvärdig utbildning; kompensatoriska anpassningar; formella genrer;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syfte att undersöka hur fem legitimerade svensklärare undervisar om det formella textskrivandet i kursen svenska 2 på gymnasienivå. Studien har ett kompensatoriskt perspektiv då skolan och dess lärare ska se till att alla elever får chans att nå så långt de kan. LÄS MER

  2. 2. Barns skrivande med digitala verktyg : En enkätstudie om förskollärares perspektiv på skrivutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Mathea Eliasson; Sanna Lindgren; [2023]
    Nyckelord :digital tools; experience; preschool teachers; reflection; writing development; digitala verktyg; erfarenhet; förskollärare; reflektion; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Tidigare forskning belyser att digitala verktyg fått en allt större plats i förskolan vilket innebär både för-och nackdelar med införandet (Forsling, 2020; Kervin, 2016; Marklund och Dunkels, 2016). Studiens syfte är att bidra med kunskap om barns möjligheter till skrivutveckling med hjälp av digitala verktyg utifrån ett förskollärarperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Motivation och elevers skrivande av sakprosatexter : Lärarens resonemang och reflektion om motivationsfaktorer och skrivstrategier av utveckling i elevers skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Fatima Lomani; [2023]
    Nyckelord :Motivation; undervisning; motivationsfaktorer; skrivstrategier; skrivande; skrivutveckling; sakprosatexter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad undervisande lärare anser är effektiva motivationsfaktorer och strategier för att utveckla elevers skrivande av sakprosatexter. I studien intervjuades sju högstadielärare som undervisar ämnet svenska. Studien har en kvalitativ ansats och metoden som har använts är halvstrukturerad intervju. LÄS MER

  4. 4. Lyrikens roll i läromedel i svenskaför högstadiet : En kvalitativ innehållsanalys med kvantitativa inslag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Urban Marklund; [2023]
    Nyckelord :Läromedel; lyrik; poesi; dikt; styrdokument;

    Sammanfattning : Studien syftar till att studera omfattning av lyrik och typer av lyrikläsning i två läroböcker i svenska för högstadiet. Lyrikens betydelse har lyfts fram tidigare genom att hävda läsning av lyrik förbättrar förmågan att läsa mellan raderna (Rosenblatt 2002; Wolf 2004). LÄS MER

  5. 5. Ursäkta, var är klockan?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Peter Molnar Eronson; [2023]
    Nyckelord :Fantasy; deckarfantasy; skönlitteratur; humor;

    Sammanfattning : Presentation och reflektion Mitt projekt som ni här ska få ta del av är inledningen av en roman som enklast kan beskrivas som en fantasydeckare med humoristiska inslag. Från att ha provat på att skriva på en ny genre (historisk deckare) under Kreativt skrivande III, som jag gick läsåret 2020/2021, bestämde jag mig för att prova på ytterligare en ny genre till den här kursen. LÄS MER