Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Manuellt och intellektuellt arbete

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Ann-Sofie Möller Fogelqvist; Matilda Blom Pommerening; [2023]
    Nyckelord :Slöjd; manuellt och intellektuellt; reflektion; handling; förmågor;

    Sammanfattning : Nyttan med skolämnet slöjd är ifrågasatt från olika håll i samhället. Undersökningar visar att slöjden upplevs som ett rent praktiskt ämne och de kunskaper eleverna får med sig beskrivs som förlegade. Kursplaner uttrycker att arbetet i slöjd ska vara en förening av manuellt och intellektuellt arbete. LÄS MER

  2. 2. Formativ bedömning i slöjd : En kvalitativ studie med utgångspunkt i slöjdlärares beskrivningar av sitt arbete med formativ bedömning av högstadieelevers förmågor vad gäller formgivning, framställning, idéutveckling och reflektion kring arbetsprocess och resultat

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Hanna Butler; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning; återkoppling; lärande; slöjd;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur lärare i slöjdämnet beskriver sin erfarenhet av att arbeta med formativ bedömning när det gäller elevers förmåga att formge och framställa, förmåga att utveckla idéer samt förmåga att reflektera över arbetsprocesser och resultat. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer med fem yrkesverksamma slöjdlärare som undervisar på högstadiet. LÄS MER

  3. 3. Att vara en klok problemlösare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Terese Björkqvist; Helena Nordström; [2022]
    Nyckelord :problemlösning; problemlösningsförmågor; problemlösningsuppgifter;

    Sammanfattning : Syftet med denna forskningsöversikt är att sammanställa vad tidigare forskning säger om vad som utvecklar elevers problemlösningsförmågor. Vilka generella och matematiska kunskaper behöver elever lära sig för att kunna utveckla problemlösningsförmågor? Hur kan lärare arbeta och agera för att utveckla elevers problemlösningsförmågor, både generellt och inom matematiken? Elevers möjligheter att utveckla problemlösningsförmågor inom slöjdämnet kommer att återkopplas i diskussionen eftersom problemlösning finns med i slöjdens kursplan men det saknas relevant forskning inom området. LÄS MER

  4. 4. Bron mellan de som skapar : Det sociala samspelets påverkan på skapandeprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Tove Boysen; Golnaz Jamshidzehi; [2022]
    Nyckelord :Skapandeprocess; situerat lärande; samspel; social situation; påverkan; slöjd; textila bilder;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att analysera hur det sociala samspelet påverkar skapandeprocessen i arbetet med textila bilder. Frågan som denna studie utgår ifrån är hur det sociala samspelet påverkar skapandeprocessen i uppgiften textila bilder. Detta är en autobiografisk studie ur ett sociokulturellt lärandeperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Kreativiteten och hållbarheten : Om materialkombinationer i slöjdundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Maria Lundell; [2022]
    Nyckelord :The function complex; practice of correspondence; sloyd; multi-materiality; creativity; critical design literacy for sustainability.; The function complex; practice of correspondence; slöjd; materialkombinationer; kreativitet; critical design literacy for sustainability.;

    Sammanfattning : Genom ramverk i en bearbetning av Papaneks funktionskomplex och Ingolds slöjdande som brevväxling undersöker den här studien hur man kan arbeta både kreativt undersökande och miljömässigt hållbart i slöjdundervisningen, genom att ställa frågorna hur fungerar Papaneks funktionskomplex för slöjdande i materialkombinationer, och vilka konsekvenser har arbetet med materialkombinationer för ett möjligt lärande. Resultatet indikerar att funktionskomplexet bidrar till ett hållbarhetsfokus i slöjdande och främjar kreativitet, men motivation inför materialen och tekniken spelar stor roll. LÄS MER