Sökning: "Reflektion socialt arbete"

Visar resultat 11 - 15 av 110 uppsatser innehållade orden Reflektion socialt arbete.

  1. 11. Betydelsen av kollegiala relationer i förskolan : En kvalitativ studie ur ett medarbetarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Joanna Feurst; Felicia Nelinder; Evelina Saarinen; [2022]
    Nyckelord :collegial learning; preschool teachers; SOC; social health; social support; sociocultural perspective; work teams; arbetslag; förskollärare; KASAM; kollegialt lärande; social hälsa; socialt stöd; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Ständiga samhällsförändringar berör förskolans arena i form av förändringar i arbetssätt, läroplan samt ökade kvalitetskrav. Samtidigt är aspekten kring huruvida dessa omställningar påverkar förskollärarnas tillgång till resurser, social gemenskap och kollegialt lärande tämligen outforskad. LÄS MER

  2. 12. Lekens betydelse för barn med autism : En studie om lek som arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingela Persson; [2022]
    Nyckelord :Autism; Handledning; Lek; Lekgrupper; Socialt samspel;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Persson, Ingela (2021). Lekens betydelse för barn med autism, en studie om lek som arbetssätt. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 13. "Hjälper man en, hjälper man flera" : En kvalitativ studie om institutionella logiker inom frivilligvårdens och frivårdens arbete med våldsutövande män

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Magdalena Döragrip; Victoria Stöckel Granqvist; [2022]
    Nyckelord :Socialarbetare; yrkesverksamma; våldsutövande män; institutionella logiker;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka hur olika institutionella logiker påverkar yrkesverksammas arbete med våldsutövande män. Totalt sex yrkesverksamma inom antingen Socialtjänsten, Kriscentrum eller Frivården intervjuades i semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 14. Trygghet genom platsaktivering : framtagning och kritisk reflektion av platsaktiverande gestaltningsriktlinjer för trygga utemiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Marita Al-Ghorabi; [2022]
    Nyckelord :trygghet; platsaktivering; social integrering; offentliga rum; gestaltningsriktlinjer;

    Sammanfattning : Otrygghet i utemiljöer är ett socialt problem som fått allt större fokus inom landskapsarkitektur vid planering och gestaltning av offentliga rum. Trygghet genom platsaktivering är en metod som går ut på att stödja det sociala livet i redan gestaltade utemiljöer. LÄS MER

  5. 15. Skriva på ett andraspråk på andra sätt? : Skrivutveckling på ett andraspråk ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Dahlander; Emelie Lövqvist; [2022]
    Nyckelord :andraspråk; skrivinlärning; lära i samspel; sociokulturellt perspektiv; Vygotskij; andraspråkselever; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur det sociokulturella perspektivet kan användas vid skrivutvecklingen i ett andraspråk, genom att se hur lärare på skolor som använder ett sociokulturellt perspektiv planerar och genomför sådan undervisning ur det perspektivet. Därtill att se vad de anser är gynnsamt respektive utmanande med att använda det sociokulturella perspektivet samt hur de bemöter de utmaningarna. LÄS MER