Sökning: "Reflexiv interaktion"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Reflexiv interaktion.

  1. 1. Augmented Reality for Immersive Video Conference Presentations : Enhancing Video Presentation Experiences with Visual Aid Through Augmented Reality

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Gabriel Rosenberg; [2023]
    Nyckelord :Extended Reality; Augmented Reality; Video Conferencing; Computer Vision; Natural Interaction; Natural User Interfaces; Förstärkt verklighet; videokonferenser; datorseende; naturlig interaktion; naturliga gränssnitt;

    Sammanfattning : As 3D models are increasingly used in a variety of contexts, both for entertainment in games and movies, as well as professional visualization and CAD models, there is an increased demand for collaborative tools which can be used to show these virtual artifacts efficiently. Interaction with digital 3D artifacts has long since been enabled through the use of specialized software, like CAD modeling applications and 3D rendering software; which often are extensive and require time to master and use efficiently. LÄS MER

  2. 2. ”Men just när man bryter mot könsnormer då är det något som kollapsar i folks kollektiva hjärna” : En kvalitativ studie om trans- och ickebinära personers upplevelser och erfarenheter av skolan

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS); Malmö universitet/Centrum för sexologi och sexualitetsstudier (CSS)

    Författare :Katerina Sparr Holinkova; [2023]
    Nyckelord :queerfenomenologi; trans*; ickebinär; queer; skola; heterosexuell matris; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa kopplat till personer som identifierar sig som trans-och ickebinära och vilken del skolan kan ha i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet är en högaktuell diskussion. Utifrån svensk kontext vet vi att skolornas ansvar enligt lag är att arbeta inkluderande och med frågor som handlar om normkritik och diskrimineringsgrunder. LÄS MER

  3. 3. Tid och empowerment : - en begreppsanalys

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Anders Englund; [2022]
    Nyckelord :Empowerment; Empowerment theory; Time; Subjective Time Perception; Reflection; Interaction; Health; Circadian time; Empowerment; empowerment-teori; tid; reflektion; subjektiv tidsuppfattning; hälsa; cirkadisk tid; interaktion; perception;

    Sammanfattning : Tid verkar vara en försummad faktor gällande hälsa och livsstil. WHO använder tidsbegreppet för att mäta ohälsa och mortalitet. Mätmetoder som DALY, HALE och YLL inbegriper tid, mätt i livslängd och tid i livskvalitet. Däremot saknas tidsbegreppet i litteratur gällande hälsoresurser, hälsans determinanter och i olika interventioner. LÄS MER

  4. 4. If it’s safe, and it’s successful -then it’s OK : An ethnographic study of key factors and interaction in a Therapeutic Horsemanship program for Young People

    Master-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Mia Harri; [2021]
    Nyckelord :Equine Assisted Interventions; Equine Assisted Learning; Equine Assisted Services; Therapeutic Horsemanship; Disadvantaged; Young People; Child; Rescue Horses; Groundwork;

    Sammanfattning : The cross-scientific field of Equine Assisted Interventions (EAI) for human health, education and wellbeing is wide, varied, and rapidly growing with an expressed need of increased knowledge. Interventions involving horses are used to address a variety of difficulties and suggested as an alternative option for children and youth in need of support, who for different reasons do not or cannot benefit from traditional therapeutic or educational contexts or settings. LÄS MER

  5. 5. Notifikationer och kognitiv belastning : Kan arbetsminnets kapacitet utvidgas genom rätt val av notifikation?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Viktor Fältström; [2020]
    Nyckelord :Reflexiv interaktion; perifer interaktion; kognitiv belastning; modalitetseffekten; notifikationer; kvantitativ metod; mixed effects model; reaktionstider;

    Sammanfattning : För att möjliggöra interaktion med den stora mängd datorenheter som dyker upp i vår vardagkrävs nya gränssnitt och ett nytt synsätt på teknologi. Reflexiv interaktion, en specifik del avperifer interaktion, ämnar att skapa interaktioner som sker under en bråkdel av en sekundmed ett sekundärt system, vilket skapar bättre förutsättningar för ett effektivt arbete ochminskar risken för misstag. LÄS MER