Sökning: "Regelstyrning"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet Regelstyrning.
1. Påverkan på ledarskap : Medarbetares möjligheter att påverka ledarskapet inom offentlig sektor
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studies syfte är att genom en kvalitativ intervjustudie uppmärksamma medarbetares upplevelser av möjligheterna till att påverka ledarskapet inom offentlig sektor. Detta mot en bakgrund av att ledarskapet anses som bristande och skiljer sig från den privata sektorn. LÄS MER
2. Mellan makt och stöd : En intervjustudie om enhetschefernas upplevelse om makt och stöd i rehabsamta
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka enhetschefernas upplevelser och erfarenheter av rehabsamtal utifrån ett makt- och stödperspektiv. Som referensram valdes Foucaults teorier om pastoralmakt och governmentality samt liberalism inom governmentality. Studien är en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
3. Framgångsfaktorer vidförvaltningsöverskridande kvalitetsarbete inom kommunal verksamhet : Styrkebaserade intervjuer med tjänstemän
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknikSammanfattning : Inom offentlig sektor satsas årligen stora resurser på kvalitetsförbättrande arbete. Trots det blir utfallet sällan det avsedda. Orsakerna till det är delvis kända. LÄS MER
4. Fem tysta minuter : En vetenskaplig essä om olika perspektiv på ordningskultur under måltider i fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : ”Fem tysta minuter” är en vetenskaplig essä som handlar om olika metoder för att skapa ordning under måltider i skolan. Framförallt undersöker den mellanmålet som är en vardaglig del av det fritidshemspedagogiska uppdraget. LÄS MER
5. Stöd eller styrning? : En studie av Skolverkets stödmaterial
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I den här studien undersöktes hur Skolverkets stödmaterial kan påverka lärares autonomi. I studiens teoretiavsnitt presenteras begreppet continuing professional development (CPD) som handlar om den fortbildning lärare förväntas genomgå under sitt yrkesliv och hur CPD kan ses som ett sätt att styra lärares arbete. LÄS MER