Sökning: "Reggio Emilia inspirerat arbetssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Reggio Emilia inspirerat arbetssätt.

  1. 1. Reggio Emilia - Huvudinspirationen försvenska förskolor? : En fenomenografisk intervjustudie om fenomenet Reggio Emiliainspirerat arbetssätt

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anneli Andersson; Lillian Svensson; [2021]
    Nyckelord :fenomenografi; förskola; kunskapskultur; praktikgemenskap; Reggio Emilia inspirerat arbetssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och analysera pedagogers uppfattningar om fenomenet ReggioEmilia inspirerat arbetssätt med utgångspunkt i semistrukturerade kvalitativa intervjuer med sjuolika pedagoger som arbetar Reggio Emilia inspirerat. Metoden är fenomenografisk och ianalys användes också begreppen kunskapskultur och praktikgemenskap för att bidra till endjupare förståelse av resultatet. LÄS MER

  2. 2. Förskollärarnas arbete i förskolan med att synliggöra matematik i planerade och oplanerade matematikaktiviteter : En jämförelse av ett traditionellt förskole-, ett Reggio Emilia- och ett Montessoriperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ikhlas Kungi; Eva Saleback; [2018]
    Nyckelord :Förskollärare; Montessori; Reggio Emilia; Synliggörande av matematik; Traditionell förskolepedagogi;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med vår undersökning har varit att undersöka hur tre olika pedagogiska inriktningar synliggör matematik för barnen i planerade och oplanerade aktiviteter. Vi har intervjuat förskollärare från tre olika inriktningar; traditionellt förskolearbete, Reggio Emilia inspirerat arbetssätt och Montessoripedagogik, för att ta reda på deras synsätt angående hur de arbetar och synliggör matematik för barnen i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Reggio Emilia – "Är det en filosofi? Eller är det en pedagogik, eller vad är det för något?" : En undersökning om hur förskoleverksamheter arbetar Reggio Emilia inspirerat

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anne Jansson; Marielle Lundström; [2016]
    Nyckelord :Projektarbete; pedagogisk dokumentation; miljö; reflektion; svårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att öka kunskap om Reggio Emilia inspirerat arbetssätt och varför det ses som ett föredöme. Vi ville undersöka vad som utmärker ett Reggio Emiliainspirerat arbetssätt. Hur verksamheter arbetar Reggio Emilia inspirerat samt om det finns några hinder eller svårigheter med detta arbetssätt. LÄS MER

  4. 4. "Behöver dom inte lära sig turtagning längre?" En diskursanalys av att bli en medforskande förskollärare

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanna Anderstaf; [2014]
    Nyckelord :medforskandeförskolläraredet förändrade uppdraget; normer; subjektskapande; diskursanalys;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med studien var att belysa komplexiteten med att bli en medforskande förskollärare utifrån ett Reggio Emilia-inspirerat arbetssätt och samtidigt arbeta med det förändrade uppdraget som åligger förskollärare efter revideringen av förskolans läroplan, Lpfö-98. Studien följer förskollärare Nora i hennes arbete och vilja att bli en mer medforskande förskollärare och samtidigt uppfylla de nya direktiven utifrån läroplanen. LÄS MER

  5. 5. "Behöver dom inte lära sig turordning längre?" En diskursanalys av att bli en medforskande förskollärare

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanna Anderstaf; [2014]
    Nyckelord :medforskandedet förändrade uppdraget; normer; subjektskapande; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa komplexiteten med att bli en medforskande förskollärare utifrån ett Reggio Emilia-inspirerat arbetssätt och samtidigt arbeta med det förändrade uppdraget som åligger förskollärare efter revideringen av förskolans läroplan, Lpfö-98. Studien följer förskollärare Nora i hennes arbete och vilja att bli en mer medforskande förskollärare och samtidigt uppfylla de nya direktiven utifrån läroplanen. LÄS MER