Sökning: "Reggio Emilia-pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Reggio Emilia-pedagogik.

  1. 1. Barns delaktighet i pedagogisk dokumentation : En studie om förskollärares erfarenheter i Reggio Emilia inspirerade förskolor utifrån agentiell realism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sonia Ingletto; Anca-Roberta Truca; [2022]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; delaktighet; agens; intra-aktiv; materialitet; Reggio Emilia pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte med vår studie är att undersöka förskollärares erfarenheter av intra-aktioner mellan materialitet och barns delaktighet i pedagogisk dokumentation i Reggio Emilia inspirerade förskolor. En kvalitativ forskningsansats med semi-strukturerade intervjuer valdes för att besvara frågeställningarna. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling i det projekterandearbetssätt - pedagogens roll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nikolina Vujasic; [2021]
    Nyckelord :Reggio Emilia; projekterande arbetssätt; pedagogens roll; språkutveckling; miljö;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka, analysera och synliggöra hur intervjuade pedagoger använder projekterande arbetssätt när de utmanar barns språkutveckling, samt hur de använder undervisningstillfällen och miljön för att utveckla språket hos flerspråkiga respektive enspråkiga barn. Studien har innefattat två förskoleområden med barn i 4 - 6 års ålder. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares och barns uppfattningar om den matematiska lärmiljön inomhus : En jämförande studie mellan tre förskolor med olika inriktningar

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Carolin Lindström; Catharina Falkenström; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig utifrån en jämförelse av tre förskolor med olika pedagogiska inriktningar, dessa inriktningar är förskolepedagogik, Montessoripedagogik och Reggio Emilia pedagogik. Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares förhållningssätt till barns möjligheter till att agera medkonstruktör och aktör i de egna lärprocesserna i deras matematiska lärmiljö. LÄS MER

  4. 4. Cityförskolan - En förskola i massivträ : Framtagning av konstruktion samt ekonomisk jämförelse

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Hanna Håkansson; Elin Frimodig; [2016]
    Nyckelord :massivträ; konstruktion; massivträkonstruktion;

    Sammanfattning : För att kommande generationer ska ha tillgång till jordens resurser krävs det att en hållbar utveckling eftersträvas. Ekologisk hållbarhet är en del av den hållbara utvecklingen och för att byggbranschen ska bidra till detta bör materialen väljas med omsorg utifrån dess miljöpåverkan. LÄS MER

  5. 5. Relight Reggio

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Isabelle Pohjanen; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Solna; Reggio Emilia; Ljus; Pedagogik; Topografi; Arkitektur;

    Sammanfattning : Tomten ligger intill en södervänd sluttning som lutar ner mot Solna Centrum. Tomten sluttar ca 2m på 35m och är omgiven av en vägkorsning samt två villatomter. Området har en tydlig villakaraktär med byggnader anpassade efter den befintliga topografin. LÄS MER