Sökning: "Reggio Emiliainspirerad pedagogik"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Reggio Emiliainspirerad pedagogik.

  1. 1. Förskolans fysiska miljö : En jämförelsestudie mellan förskolor utan särskild inriktning,Reggio Emiliainspirerade förskolor och Waldorfinspirerade förskolor

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Lina Johansson; Malin Gustafsson; [2012]
    Nyckelord :Fysisk miljö; Waldorffilosofins förskolor; Reggio Emiliafilosofins förskolor; förskolor utan särskild inriktning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att se hur barns fysiska miljö på förskolan är utformad och om pedagogernas sätt att utforma miljön i en förskola utan särskild inriktning skiljer sig i jämförelse med en Reggio Emiliainspirerad förskola och en Waldorfinspirerad förskola. Anledningen till att vi har valt att göra en jämförelsestudie är för att ta reda på om det finns liknande tankar kring miljön eller om det finns skillnader beroende på vilken filosofi förskolan har influerats av. LÄS MER

  2. 2. Forskande, kompetent och nyfiken - om en dold läroplan i förskolan : Reggio Emiliapedagogiken som normerande makt och styrning

    Magister-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sara Folkman; [2011]
    Nyckelord :Reggio Emiliainspirerad pedagogik; kritisk granskning; normerande; styrning; dold läroplan; det kompetenta barnet; pedagogisk dokumentation; miljön som den tredje pedagogen; dialog; traditionell förskolepedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om det finns en normerande och styrande funktion i den Reggio Emiliainspirerade förskoleverksamheten som den implementeras i Sverige. Genom intervjuer med fyra pedagogistor undersöks hur bilden av barnet och dess lärande tar sig uttryck på de olika förskoleenheterna, framförallt när det gäller de för Reggio Emiliafilosofin väsentliga begreppen att följa barnens intresse, pedagogisk dokumentation, miljön som den tredje pedagogen och det kompetenta barnet. LÄS MER

  3. 3. Dokumentation som arbetssätt -en forskningsstudie inom Reggio Emiliapedagogiken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Katarina Persson; Carina Hammar; [2009]
    Nyckelord :Reggio Emiliainspirerad pedagogik; förskola; synliggöra; dokumentation; läroprocess; reflektion;

    Sammanfattning : Vi har valt att i vårt examensarbete titta närmare på dokumentationens betydelse, inom Reggio Emiliapedagogiken. Vi har då varit ute och intervjuat pedagoger som är verksamma på tre olika förskolor som har denna pedagogiska profil. LÄS MER