Sökning: "Reggio emilia metoder"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Reggio emilia metoder.

  1. 1. Att främja barns språkutveckling : En kvalitativ intervjustudie med exempel från förskollärare inom Waldorf, Reggio Emilia och Montessori

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Rebecka Wendel; Eva Malm; [2024]
    Nyckelord :Reggio Emilia; Montessori; Waldorf; språkutveckling; språkfrämjande; språk; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärare inom Montessori, Reggio Emilia och Waldorf beskriver sitt arbete med att uppfylla läroplanens mål gällande att främja barns språkutveckling. Läroplanen för förskolan fastställer strävansmål som innebär att förskolan ska främja barns språkutveckling, men den ger inte konkreta riktlinjer för hur detta arbete ska genomföras. LÄS MER

  2. 2. “Specialpedagogik vet jag inte ens om det behöver finnas” : En jämförande intervjustudie om montessoris och Reggio Emilias arbete med inkludering av barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maja Lammasaitta Stenbjelke; Ida Lundberg Åberg; [2023]
    Nyckelord :Montessori; Reggio Emilia; specialpedagogik; barn i behov av särskilt stöd; inkludering; olikheter; ramfaktor; ramsituation; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur pedagoger och rektorer från montessori- och Reggio Emilia-förskolor ser på sitt arbete med att inkludera barn i behov av särskilt stöd. Det är också en jämförelse för att hitta likheter och skillnader i metoder och förhållningssätt utifrån de två teoretiska utgångspunkterna ramfaktorteorin och kritiskt perspektiv på specialpedagogik. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling i det projekterandearbetssätt - pedagogens roll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nikolina Vujasic; [2021]
    Nyckelord :Reggio Emilia; projekterande arbetssätt; pedagogens roll; språkutveckling; miljö;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka, analysera och synliggöra hur intervjuade pedagoger använder projekterande arbetssätt när de utmanar barns språkutveckling, samt hur de använder undervisningstillfällen och miljön för att utveckla språket hos flerspråkiga respektive enspråkiga barn. Studien har innefattat två förskoleområden med barn i 4 - 6 års ålder. LÄS MER

  4. 4. Musikundervisning i förskolan : En studie om musikundervisning i Montessori- och Reggio Emilia inspirerade förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Elina Carlson; [2019]
    Nyckelord :Montessori; Music education; Perception; Phenomenography; Reggio Emilia; Fenomenografi; Montessori; Musikundervisning; Reggio Emilia; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare från Montessoriförskolor och Reggio Emilia inspirerade förskolor uppfattar och arbetar med musikundervisning, samt att bidra med kunskap om musikens utrymme och betydelse inom de olika pedagogiska inriktningarna. Genom att jämföra dessa och upptäcka likheter och skillnader vill jag synliggöra olika pedagogiska infallsvinklar och få en variation i synsätt gällande uppfattningar och metoder i musikundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Förskolan Klippan

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Anton Lindström; [2018]
    Nyckelord :preschool; kindergarten; participatory design; workshop; montessori; school; solna; stockholm; free play; outside play; children; city; space;

    Sammanfattning : I started the project by doing a workshop with aclassmate using a derivative of the german officeBaupiloten’s methods. The goal of the workshop was toextract their actual needs and wishes.Traditionally when asking a client “What do you want?”,they’ll be constricted by their own reality and context. LÄS MER