Sökning: "Regnbågsbarn"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Regnbågsbarn.
1. Regnbågsfamiljer i förskolan : En kvalitativ studie om hur regnbågsfamiljer konstrueras i förskolan
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare konstruerar regnbågsfamiljer i förskolans verksamhet och vilka normer om familj som träder fram ur förskollärares berättelser. Studien vilar på det socialkonstruktionistiska perspektivet där kvalitativa intervjuer genomförts för att besvara studiens syfte och forskningsfrågor. LÄS MER
2. Regnbågsfamiljer i förskolan : Syns de?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur pedagogerna i förskolan beskriver att de arbetar med hbtq-relaterade frågor i barngruppen för att möta läroplanens krav på inkluderande arbetsmetoder. De frågeställningar som valts ut för att besvara studiens syfte är: Hur beskriver pedagogerna sina strategier i förskolan för att utmana heteronormativiteten? Vilka utmaningar och möjligheter kan uppstå i utbildningen med att inkludera alla familjer och barn i samhället, ur ett hbtq perspektiv? Studien presenterar en tillbakablick på hur hbtq personers förutsättningar och livsvillkor förändrats över tid. LÄS MER
3. Ungas perspektiv på föräldraskap och ursprung : Reflektioner från unga vuxna tillkomna genom könscellsdonation och/eller uppvuxna i regnbågsfamiljer
Master-uppsats, Linköpings universitet/PsykologiSammanfattning : Denna examensuppsats har ämnat undersöka ungdomars och unga vuxnas perspektiv på och upplevelser av föräldraskap och genetiskt ursprung samt aktuell föräldralagstiftning. Examensuppsatsen ämnar vidare utgöra underlag för en rapport som beaktas i en statlig utredning som handlar om att se över aktuella regler kring fastställande av rättsligt föräldraskap. LÄS MER
4. Möta regnsbågsbarn i förskolan : En litteraturstudie av undervisningsmaterial i förskollärarutbildningen 2005-2008
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om regnbågsbarn och hur bemötandet av dem i förskolan beskrevs i undervisningsmaterial i lärarprogrammet 2005-2008. Utgångspunkten är tre forskningsfrågor; vilken typ av material som berörde regnsbågsbarn och bemötandet av dem användes i lärarprogrammet 2005-2008, vad skrevs om regnbågsbarn och bemötandet av dem i dessa material, samt vilken betydelse kan detta sammantaget tänkas få för pedagogisk verksamhet i förskolan. LÄS MER
5. En familj är att man är bra ihop – en diskursanalytisk studie av regnbågsbarns prat om familj och tillblivelse
Master-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Filosofiska fakultetenSammanfattning : Denna studie kan placeras inom barndomsforskningen, där barn ses som aktörer vars röster förtjänar att tas på allvar. Syftet var att undersöka regnbågsbarns syn på familj, sin egen familj och tillblivelse. Intervjuer har genomförts med tolv barn i åldern fem till åtta år som alla var samboende med två mammor. LÄS MER