Sökning: "Reklam 70 talet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Reklam 70 talet.

  1. 1. Att sälja hälsa : Hälsoanspråk i Mjölkpropagandans reklamkampanj 1920-1970

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :John Högström; [2017]
    Nyckelord :reklam; hälsa; folkhälsa; propaganda; styrningsrationalitet; konsumtion; mjölk;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att belysa förändringar i hur hälsoanspråk använts och utformats i kommersiellt syfte under 1900-talet. Förändringarna synliggörs genom att analysera problem, mål och medel i Mjölkpropagandans tidskrift utifrån teorin om styrningsrationalitet. LÄS MER

  2. 2. Skattefrihet för allmännyttiga ideella föreningar : En analys av skattefrihetsgrunderna i ljuset av samhällsutvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Emelie Wallon; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Enligt gällande rätt fråntar professionalism i en förening, d.v.s. förekomsten av avlönade medlemmar, inte en förening dess status som en allmännyttig ideell förening. LÄS MER

  3. 3. Söta Husfruar och Händiga Ingenjörer : Könsbilder i svensk leksaksreklam 1949 - 2009

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap

    Författare :Nova Wegerif; [2015]
    Nyckelord :genus; reklam; barn; leksaker; könsbilder;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte har varit att ur ett historiskt perspektiv undersöka den bild av könsroller som förmedlats till barn genom leksaksreklam i Sverige under perioden 1949 - 2009. Samt att ställa denna utveckling i relation till utvecklingen av könsbilder och jämställdhet i samhället i stort under samma historiska period. LÄS MER

  4. 4. Kvinna och ledare i Bygg- och Fastighetsbranschen

    Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

    Författare :Sofia Johansson; Christina Lindqvist; [2008]
    Nyckelord :Kvinnliga ledare; Byggbranschen; Fastighetsbranschen; Mansdominerat;

    Sammanfattning : Titel: Kvinna och ledare i Bygg- och Fastighetsbranschen Termin/år: Vt. 2008 Författare: Sofia Johansson och Christina Lindqvist Handledare: Jenny Ståhl Nyckelord: Kvinnliga ledare, bygg- och fastighetsbranschen, mansdominerat. På 70-talet var 60 % av kvinnorna och 90 % av männen aktiva på arbetsmarknaden. LÄS MER

  5. 5. Konstnärligt intrång : om att hävda sin rätt till plats i det offentliga stadsrummet

    L3-uppsats, SLU/Dept. Of Landscape Architecture, Planning and Management

    Författare :Stina Hellqvist; [2008]
    Nyckelord :gatukonst; offentliga rummet; graffiti; reklam;

    Sammanfattning : "Claiming the right to space" is an argument frequently used by street artists for justifying illegal art in the public space. The public city space as a room of democracy and right to free speech is by some people considered threatened by commercial interests, and street art has become a way to demonstrate disapproval towards this. LÄS MER