Sökning: "Reklam lag"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Reklam lag.

  1. 1. Du kan inte lura ett barn, eller? - En undersökning om barns skydd vid personifierad onlinereklam

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Tomasine Cooper Ellhammar; [2023]
    Nyckelord :onlinereklam; MFL; GDPR; LEK; Barnkonventionen; DSA; TikTok; EU-kommissionen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : With the development of digitalization, personalized online advertising has grown worldwide. This means that companies, through so-called Cookies, collect personal data about the consumer to then create online advertising based on the consumer's interests. LÄS MER

  2. 2. Kommersiellt utnyttjande av barn på sociala medier : En analys av barns rätt till skydd mot skadligt arbete och ekonomiskt utnyttjande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Olivia Dahlberg; [2023]
    Nyckelord :Children s right; Social media; Commercial exploitation; Labor law; The Child Convention; Barnrätt; Sociala medier; Kommersiellt utnyttjande; Arbetsrätt; Barnkonventionen; Rättigheter; Barnrättsperspektiv; Barnets bästa;

    Sammanfattning : De flesta människor är nog överens om att ett barns huvudsakliga sysselsättning ska vara att upptäcka och lära sig om livet genom bland annat självständigt lekande, en trygg uppfostran och utbildning. Ett barn ska helt enkelt få vara ett barn. LÄS MER

  3. 3. 50 shades of green: Leder miljöomsorg till skepsis eller gillande av grön reklam?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Dararath Vongnongvar; [2022-02-04]
    Nyckelord :grön reklam; miljöpsykologi; skepsis; grön marknadsföring; konsumentattityder; konsumnetbeteende; miljöengagemang; miljöomsorg; greenwashing; consumer attitudes; consumer behavior; green products; green marketing; environmental psychology; scepticism; green advertising; environmental attitude;

    Sammanfattning : Syftet med studien var explorativt och ämnade undersöka ifall det fanns ett direkt samband mellan miljöomsorg och skepsis mot grön bil-, kött- och klädreklam ur ett generellt perspektiv. 90 personer deltog i en enkätundersökning och den erhållna kvantitativa data analyserades med korrelations- och regressionsanalyser. LÄS MER

  4. 4. Hur arbetar lärare med hållbar utveckling? En studie om hur mellanstadielärare implementerar hållbar utveckling i geografi.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Therese Berntsson; [2022-02-03]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; geografi; mellanstadiet; skola;

    Sammanfattning : Idag är hållbar utveckling ett allmänt känt begrepp som används i både forskningen, samhällsdebatten och i skolans läroplan. Även om hållbar utveckling är allmänt känt är begreppet problematiskt. Problematiken utgår från att definitionen ger en bred, men vag förståelse om begreppet. LÄS MER

  5. 5. Inkluderande eller exploaterande? : En kvalitativ undersökning kring transpersoners uppfattning av normbrytande könsuttryck i reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Matilda Svedberg; Nanna Geidenmark; [2022]
    Nyckelord :etisk kommunikation; reklam; normbrytande könsuttryck; transpersoner; representation;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats studerar normbrytande könsuttryck i reklam och hur detta fenomen uppfattas av gruppen transpersoner. Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse för hur medieindustrin arbetar med etisk kommunikation med ett specifikt fokus på representation och identitetspolitiska grepp i reklamkampanjer. LÄS MER