Sökning: "Reklam och konsumentupplysning"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Reklam och konsumentupplysning.

  1. 1. En kvinnas lott : Normer och ideal i husmorsfilmerna 1952–1975

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Tove Lindell; [2021]
    Nyckelord :Husmoder; diskurs; ideal; normer; genus; folkhemmet; konsumentupplysning;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att med hjälp av en kritisk diskursanalys undersöka framställningen av husmodern i Husmorsfilmerna mellan åren 1952 och 1975. I studien har teorier om genus använts samtidigt som en diskursanalytisk ansats appliceras för att studera de lexikala aspekterna i filmerna och som i sin tur synliggör förekomsten av samhälleligt förekommande diskurser. LÄS MER

  2. 2. Jämförande reklam : Och domstolarnas syn på rättfärdigandegrunderna i förhållande till rekvisiten i 18§ MFL.

    Kandidat-uppsats, IHH, Rättsvetenskap

    Författare :Jonas Truedsson; [2010]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Marknadsrätt; Jämförande reklam;

    Sammanfattning : Jämförande reklam innebär att en produkt ställs mot en konkurrent eller dennes produkt för att jämföra olika egenskaper. Detta kan ske direkt, genom att en produkt jämförs med en tydligt utpekad konkurrents produkt, men också indirekt genom att marknadsföra sig som ”billigast på marknaden” eller liknande uttryck och på så sätt jämför sig med konkurrenterna utan att nämna någon vid namn. LÄS MER