Sökning: "Reklamanalys"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade ordet Reklamanalys.

  1. 6. Naturligt och traditionellt eller äventyr och hälsa? En studie av de kulturella värden som framhävs i dagens matreklam

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Shugla Farouq; Kumri Altunkaynak; [2010]
    Nyckelord :Colin Campbell; Livsstilar; Kulturella värden; Reklamanalys; Matreklam; Matkonsumtion; TV-reklam; Moderna samhället; Konsumtionssamhället; Totalupplevelse; Social Sciences;

    Sammanfattning : Titel: Naturligt och traditionellt eller äventyr och hälsa? En studie av de kulturella värden som framhävs i dagens matreklam Författare: Kumri Altunkaynak 850402, Shugla Farouq 850407. Handledare: Tobias Linne. Syfte: Vår avsikt med denna studie är att analysera matreklam i tv och de olika kulturella värden som dyker upp i matreklamen. LÄS MER

  2. 7. Reklam och kritiskt tänkande i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ulrika Donnelly; [2009]
    Nyckelord :Media literacy; kritiskt tänkande;

    Sammanfattning : I mitt arbete vill jag visa på hur man med hjälp av reklamanalys kan uppnå läroplanens för kritiskt tänkande i gymnasieskolan, samt ge eleverna en möjlighet att utveckla en förmåga att kritiska granska media. Detta sker först genom en teoretisk ram och här utreder jag begreppet media literacy och genom att finna en definition på vad kritiskt tänkande är. LÄS MER

  3. 8. Du är vad du köper. Tonåringars identitetsskapande genom konsumtion 1955-2005. : En reklamanalytisk ansats.

    Kandidat-uppsats, Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Majid Asgari; [2009]
    Nyckelord :reklam; konsumtion; reklamanalys;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka förekomsten av ett identitetsrelaterande budskap i reklam mot tonåringar 1955-2005. Dessutom genomlyses forskningsläget tvärvetenskapligt för tonåringars identitetsskapande och konsumentbeteende. LÄS MER

  4. 9. Den postfeministiska reklamkvinnan : en kvalitativ studie om den postfeministiska kvinnoframställningen i kvinnotidskrifternas reklamannonser

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Maria Petrovic; [2006]
    Nyckelord :Advertising; postfeminism; feminism; magazines; women s magazines; advertising analysis; qualitative content analysis; Reklam; postfeminism; feminism; tidskrifter; kvinnotidskrifter; reklamanalys; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Women magazines are like guides to women and girls, due to the fact that they consistently upgrade their women audience about different trends. Advertising ads that are directed toward women are enjoying being in the atmosphere of women magazines, based on their frequent presence in women magazine’s content. LÄS MER

  5. 10. Lantbrukets maskinkataloger : en reklamanalys under tidsperioden 1920-1965

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för bokhistoria

    Författare :Kristina Alsvold; [2006]
    Nyckelord :archivistics; library science; information; Documentation; postorderkataloger; kataloger; reklam; reklamanalys; Arkiv- och bibliotekskunskap; dokumentation; Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar kataloger för lantbruksmaskiner för att undersöka hur och vad som gör dessa till reklam genom reklamkännetecknande variabler som bild, text och argument. Dessutom jämförs katalogerna med postorderkataloger... LÄS MER