Sökning: "Reklamfilm Kultur"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Reklamfilm Kultur.

  1. 1. Utomjordingarna invaderar! : En filmanalys av “det första mötet” Independence Day och Arrival utifrån ett postkolonialt perspektiv.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elna Nissen; [2023]
    Nyckelord :Filmanalys; Science Fiction; Representationsteori; The Other; Postkolonialism; ljussättning; kamerarörelser; vinklar; bildutsnitt; opera; tonåring; kultur; affisch; reklamfilm; klassisk musik; qr-kod;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur de filmtekniska greppen ljus/färgsättning och kameraarbete används för att skildra Science fiction- tropen “det första mötet” mellan utomjording och människa i filmerna Arrival och Independence Day. Uppsatsen undersöker även hur utomjordingarna i filmerna används som representationer för det representationsteoretiska begreppet Den andre. LÄS MER

  2. 2. Vi måste prata mer om mens : En semiotisk analys om hur menstruation representeras i reklamfilm

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Maja Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Menstruation; Representation; Commercials; Semiotic Analysis; Graphic Design;

    Sammanfattning : In today’s media, menstruation tends to be portrayed in different ways. Periods are either portrayed as being natural or as a problem that must be solved. When these different portrayals are made, questions about the normalization around menstruation are being raised and there are doubts if the menstrual taboo is really gone. LÄS MER

  3. 3. Daniel Craig - Starring as himself? : En sociosemiotisk analys av woke washing då en filmstjärna används i en ny stereotypisk roll förklätt i humor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Jennie Eklund; [2023]
    Nyckelord :woke-washing; maskulinitetsstudier; hegemonisk maskulinitet; stereotyper; performativitet; stjärnstatus; queer; camp; varumärkeskultur; marknadsföringskultur; varumärkesaktivism; sexuell hälsa; RFSU; genus;

    Sammanfattning : Följande studie undersöker ifall woke-washing förekommer eller inte i Belvedere Vodkas reklamfilm Belvedere Present Daniel Craig, Directed by Taika Waititi: Director’s Cut där Daniel Craig spelar rollen som ‘sig själv’ men samtidigt förklaras ha blivit humoristiskt koreograferad. Detta görs genom frågeställningarna: “Hur representeras maskulinitet genom framförande och kostym av Daniel Craig i rollen som ‘sig själv’?” samt “Hur tolkas gestaltningen av mansrollerna när Belvedere Vodka beskriver Craig som humoristiskt koreograferad?”. LÄS MER

  4. 4. Mode har inget kön : Föreställningar om HBTQIA+ -personer i Zalandos reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alice Eriksson; [2023]
    Nyckelord :CDA; Zalando; LGBTQIA ; hegemony; ideology; marketing; neoliberalism; pink washing; woke capitalism; Kritisk diskursanalys; Zalando; HBTQIA ; hegemoni; ideologi; nyliberalism; woke capitalism; pinkwashing;

    Sammanfattning : In this study I examine what conceptions of LGBTQIA+ people that are represented in Zalando’s advertising campaigns for unisex fashion. This study was conducted with critical discourse analysis with multi modal features on two of Zalando’s unisex themed campaigns from 2022. LÄS MER

  5. 5. Sex avancerade sekunder : Berättandet i bumper-ads på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emil Eriksson; Adam Johansson; [2023]
    Nyckelord :Bumper-ads; reklamfilm; multimodalitet; berättarstruktur; emotioner; sociala medier; hjältens resa;

    Sammanfattning : Reklamfilmer blir alltmer anpassade för sociala medier och formatet för nätbaserad reklam har således krympt till endast sex sekunder. Denna studie vill undersöka hur det går att applicera en avancerad berättelsestruktur under dessa sex sekunder och vilka känslor som reklamen försöker väcka hos betraktaren. LÄS MER