Sökning: "Reklamfilmer"

Visar resultat 1 - 5 av 279 uppsatser innehållade ordet Reklamfilmer.

  1. 1. Våldsamma män och utseendefixerade kvinnor : En semiotisk analys av könsstereotyper i reklamfilmer i Super Bowl 2023

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Lina Larsson; Magda Wendel Bommarco; [2023]
    Nyckelord :Gender stereotypes; stereotypes; Super Bowl; Commercial; hegemonies;

    Sammanfattning : “Violent men and superficial women” (“Våldsamma män och utseendefixerade kvinnor”) by authors Magda Wendel Bommarco and Lina Larsson aims to evaluate how male and female stereotypes are constructed in Super Bowls commercials 2023. The subject illustrates the issues behind stereotypes as a part of wider social ideologies and power relations, which makes the topic highly relevant to examine. LÄS MER

  2. 2. Spel - en fet bonus för samhället? : Legitimering av spelande i Svenska Spels reklamserie ”Världens svenskaste spelbolag”

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Josefine Karlsson; Sebastian Sääker; [2023]
    Nyckelord :Advertising; Legitimation strategies; Gambling; and Gambling addiction; Reklam; Legitimeringsstrategier; Spelande och Spelberoende;

    Sammanfattning : Today, many people in Sweden suffer from gambling addiction, and gambling advertising is one of the contributing factors to people becoming addicted. The purpose of the study is to critically analyze how gambling advertising legitimizes gambling, in this case, Svenska Spel's commercials. LÄS MER

  3. 3. Gör gött med svenskt kött? : En multimodal kritisk diskursanalys om hur Scan och Kronfågel använder sig av svenskhet i deras reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ludvig Persson; Filippa Öhman; [2023]
    Nyckelord :Banal nationalism; Kronfågel; multimodal kristisk diskursanalys; reklamfilm Scan; socialsemiotik; svenshet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur Scan och Kronfågel använder sig av svenskhet i deras reklamfilmer. Med hjälp av en multimodal kritisk diskursanalys kommer vi analysera hur svenskhet används av företag i ett kommersiellt syfte. LÄS MER

  4. 4. Utomjordingarna invaderar! : En filmanalys av “det första mötet” Independence Day och Arrival utifrån ett postkolonialt perspektiv.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elna Nissen; [2023]
    Nyckelord :Filmanalys; Science Fiction; Representationsteori; The Other; Postkolonialism; ljussättning; kamerarörelser; vinklar; bildutsnitt; opera; tonåring; kultur; affisch; reklamfilm; klassisk musik; qr-kod;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur de filmtekniska greppen ljus/färgsättning och kameraarbete används för att skildra Science fiction- tropen “det första mötet” mellan utomjording och människa i filmerna Arrival och Independence Day. Uppsatsen undersöker även hur utomjordingarna i filmerna används som representationer för det representationsteoretiska begreppet Den andre. LÄS MER

  5. 5. Elbilen och den gröna marknadsföringsparadoxen : En kritisk multimodal diskursanalys av elbilsreklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ida Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Electric vehicles; Car commercials; Green capitalism; Green marketing; Multimodal discourse analysis; Environmental Communication; Elbilar; Bilreklam; Grön kapitalism; Grön marknadsföring; Multimodal diskursanalys; Miljökommunikation;

    Sammanfattning : Hur bidrar reklamfilmer till att producera och reproducera klimatdiskurser i samhället? Genom att undersöka tre svenska reklamfilmer som marknadsför elbilar syftar studien till att öka förståelsen för hur reklam samspelar med allmänhetens åsikter om miljöfrågor. De aktuella bilmärkena är Kia, Volkswagen och Volvo. LÄS MER