Sökning: "Rektor Sara"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Rektor Sara.

  1. 1. Vad innebär egentligen en likvärdig utbildning i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Holmberg; Izabella Fernkvist; [2024-02-29]
    Nyckelord :Likvärdig utbildning; Förskola; Systematiskt kvalitetsarbete; Inkludering; Relationer; Resurser; Särskilt stöd; Läroplan; Skollagen; Uppfattningar; Lokala styrningskedja; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Denna studie har i syfte att undersöka fenomenet likvärdig utbildning och vad sex olika aktörer inom förskolans lokala styrningskedja har för uppfattningar om dess innebörd och hur det förverkligas i praktiken samt vilka faktorer som anses viktiga. Alla aktörer i den lokala styrningskedjan har en stor påverkan på förskolan och därmed vill vår studie ta reda på hur dessa samarbetar och hur de arbetar för att uppnå en likvärdig utbildning inom en och samma kommun. LÄS MER

  2. 2. ”Utan fungerande samarbete faller förskolans uppdrag” : En kvalitativ studie om förskollärares och rektorers uppfattningar kring samarbete med vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Hagberg; Carolina Löfström; [2022]
    Nyckelord :Samarbetsformer; utveckling och lärande; förskollärare; rektor; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : I förskolans styrdokument står det att förskolan ska samarbeta med hemmen för att främja barns utveckling och lärande. Det beskrivs inte hur det ska genomföras och därför har syftet med denna studie varit att skapa ökad kunskap om hur förskollärare och rektorer uppfattar samarbetet med vårdnadshavare i det dagliga arbetet i förskolan, samt undersöka vilken roll rektorer har i denna process. LÄS MER

  3. 3. Barn med rätt till särskilt stöd i förskolan : En intervjustudie om förskollärares kunskaper och erfarenheter kring undervisningen med barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning; Jönköping University/HLK, Livslångt lärande/Encell; Jönköping University/HLK, Praktiknära utbildningsforskning (PUF)

    Författare :Sara Andersson; Caroline Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Särskilt stöd; likvärdig förskola; inkludering; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärarna beskriver arbetet att inkludera barn med behov av särskilt stöd i undervisningen. Studien utgick ifrån en kvalitativ metod med standardiserade intervjuer med åtta verksamma förskollärare från olika förskolor inom två kommuner. LÄS MER

  4. 4. Läsinlärning i årskurs 1–3 ur ett andraspråksperspektiv : En kvalitativ studie om arbetssätt samt ramfaktorers och organisatoriska faktorers eventuella påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Hansson; [2022]
    Nyckelord :andraspråk; flerspråkig; genrepedagogik; läsinlärning; modersmål; modersmålslärare; organisatoriska faktorer; ramfaktorer; samarbete; sociokulturella teorin; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att främst undersöka hur man arbetar med läsinlärning utifrån ett andraspråksperspektiv i årskurs 1–3 men även hur olika ramfaktorer och organisatoriska faktorer påverkar det arbetet. Studien är kvalitativ där semistrukturerade intervjuer har använts för att informanterna ska kunna delge sina tankar och åsikter kring de olika frågorna som intervjuguiden omfattar. LÄS MER

  5. 5. Alla barns rätt till delaktighet : En studie om hur och på vilka villkor förskollärare arbetar för att barn i behov av särskilt stöd blir delaktiga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sara Jonsson; Emma Westford; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; delaktighet; förskolan; förskollärare; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar för att barn i behov av särskilt stöd ska bli delaktiga i förskolans undervisning, samt på vilka villkor förskollärare arbetar med detta. Studien bidrar till att öka kunskapen kringvilka metoder och verktyg som förskollärare kan använda sig av i arbetet med delaktighet för att stödja barn i behov av särskilt stöd, samt uppmärksamma vilka åtgärder som krävs för att förskollärare ska uppnå detta. LÄS MER