Sökning: "Rektor studie- och yrkesvägledning"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Rektor studie- och yrkesvägledning.
1. "Jag vill inte ha en vägledare som sitter på sitt lilla rum" : Rektors ansvar i arbetet med studie- och yrkesvägledning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : De allmänna råden för arbete med studie- och yrkesvägledning belyser att rektorer har en stor del av ansvaret för arbetet med studie- och yrkesvägledning i skolan. De har det yttersta ansvaret att se till att elever får sitt behov av vägledning uppfyllt. LÄS MER
2. Att leda SYV inom vuxenutbildningen : En fenomenografisk studie om rektorers uppfattningar om ledarskapet vid organisering av studie- och yrkesvägledningen inom vuxenutbildningen
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : The guidance counselling within the adult education in Sweden is lacking in a wide range of qualitative measures. The aim was therefore to examine how principals perceive their leadership whilst organizing guidance counselling within the adult education. LÄS MER
3. Tidig studie- och yrkesvägledning på grundskolor : En kvalitativ studie om hur tidig vägledning kan främja elevers framtida yrkesval och skolgång
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vikten av att implementera tidig studie- och yrkesvägledning i tidigt skede på grundskolor för att främja elevers framtid inom studier och yrkesval. Då detta anses som hela skolans ansvar valde jag att undersöka olika befattningar på grundskolor i kommuner både utanför och i Stockholm. LÄS MER
4. Studie- och yrkesvägledning för årskurs 1-6 i teori och praktik : En studie om rektorers arbete med studie- och yrkesvägledning för årskurs 1-6
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka rektorers syn på studie- och yrkesvägledningens betydelse i årskurs 1-6 samt hur de leder det arbetet. Studien är kvalitativ och baserad på semistrukturerade intervjuer som genomfördes med sju verksamma rektorer samt en verksam biträdande rektor. LÄS MER
5. Grundskolerektorers arbete med vägledning i vid bemärkelse
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning i det vida perspektivet är enligt forskning viktigt för elevers ökade valkompetens. Under utbildningen och vid extraarbete har vi som författare till studien uppmärksammat att ett stort fokus läggs på den snäva vägledningen och att ansvaret till stor del läggs på den enskilda vägledaren och således inte blir hela skolans ansvar. LÄS MER