Sökning: "Rektors pedagogiska ledarskap"
Visar resultat 21 - 25 av 45 uppsatser innehållade orden Rektors pedagogiska ledarskap.
21. I effektiviseringens kölvatten : En kvalitativ studie om gymnasielärare i en marknadiserad skola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Dagens gymnasieskola präglas av effektivisering och marknadisering. Med en ramfaktorteoretisk analys undersöker studien en grupp lärares upplevelser av vad som utgör pedagogiska utmaningar i den egna verksamheten där effektivisering och vinstintressen styr. LÄS MER
22. Specialpedagogens förmåga att sätta tankar i rörelse - en outnyttjad resurs i det kollegiala lärandet
Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : Abstract The ability of the Special Needs Teacher to put thoughts in motion – an unused resource in the collegiate learning The work takes the form of a scientific essay from a phenomenological hermeneutical perspective. Based on my research questions – “How do headmasters view the role of the Special Needs Teachers (SNT) in relation to Lead Teachers (LT) when it comes to school development and collegial learning?”, “What has shaped their views?” and “What are the consequences of this in regards to how the school handles students who do not achieve the goals?” – I have tried to create a trialogue between the empirical results of some qualitative research interviews with high school principals, texts I've read within this field as well as my own experiences and reflections. LÄS MER
23. Rektors perspektiv på det specialpedagogiska uppdraget : Hur rektorer förhåller sig till skolans specialpedagogiska uppdrag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning Denna rapport handlar om åtta rektorers tankar kring skolans specialpedagogiska uppdrag. De intervjuade rektorerna ansvarar alla för grundskolans tidigare år, vilket innebär antingen ansvar för årskurs F-3 alternativt för årskurs F-6. LÄS MER
24. Rektors ledarskapspussel : – en aktionsforskningsstudie om relationen mellan rektors pedagogiska ledarskap och skolutveckling
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna aktionsforskningsstudie tar sin utgångspunkt i rektorers uppdrag som pedagogiska ledare och ansvariga för skolutveckling och dess undervisning. Viss forskning och vissa rapporter visar på ett utvecklingsbehov av att stärka rektorers uppdrag som pedagogiska ledare. LÄS MER
25. Styrning, ledning och lärande : Skolchefens betydelse för rektors pedagogiska ledarskap
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den här studien belyser hur skolchefers förståelse av begreppet pedagogiskt ledarskap påverkar rektorers förutsättningar att leda skolverksamheten mot de nationella målen? En utgångspunkt är de erfarenheter jag som rektor har av en kommunal skolorganisation. I den organisationen finns skolchefen, en roll som av huvudmannen har fått mandat att organisera kommunens skolväsende och leda rektorerna. LÄS MER