Sökning: "Rektorsutbildningen"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet Rektorsutbildningen.

  1. 1. Är rektor utbildad och kompetent? En undersökning om rektors kunskap och kompetens

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ulrika Holm; [2023]
    Nyckelord :rektor; kunskap; kompetens; rektorsutbildning; rektorsprogram;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att förstå vilka kunskaper och kompetenser rektors närmsta chef (verksamhetschef) anser att rektor behöver i sin yrkesutövning och var, på vilka arenor, dessa kommer till användning. Syftet är även att få en djupare förståelse för hur verksamhetschefers bild av rektorers kompetens relaterar till rektorsprogrammets uttryckta förväntan på rektorers kompetens efter genomförd utbildning. LÄS MER

  2. 2. Hur förkolerektorer lär i och för arbetet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Farideh Khoshrooz; [2022-10-19]
    Nyckelord :rektorer; lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Undersökningens syfte handlar om att utveckla kunskaper om hur förskolerektorer lär sig sin yrkesroll och hur detta får stöd i omgivningar. Teori: Studiens teorier utgår från drifts- och utvecklingsorganisation samt lärande praktikge menskaper, Metod: Kvalitativa semi-strukturerade intervjuer som gav utrymme för de intervjuades tankar och kommentarer. LÄS MER

  3. 3. Fritidshemmets utrymme i rektorsutbildningen : en undersökning om hur rektorerna genom rektorsutbildningen förbereds för att leda fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Louise Sand; Anna Olofsson; [2020]
    Nyckelord :Fritidshem; rektor; rektorsutbildning; ledarskap; erfarenhet; förändring över tid; utbildningsbakgrund;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur väl förberedda de medverkande rektorerna upplever sig vara att leda fritidshemmet, efter avslutad rektorsutbildning. Vidare undersöker vi om fritidshemmet har fått mer utrymme i rektorsprogrammet i takt med att styrdokumenten blivit tydligare kring fritidshemmets uppdrag. LÄS MER

  4. 4. Spelar bakgrunden någon roll? : Rektorers specialpedagogiska förhållningssätt, förväntningar på specialpedagogens uppdrag och framtidsvision utifrån rektorers utbildningsbakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Ingela Engman; Carolina Jonsson; [2020]
    Nyckelord :Principals special education competence; principal education; special education assignments of the school and the principal; special education teacher s role; special education approach; Rektors specialpedagogiska kompetens; rektorsutbildningen; skolans och rektors specialpedagogiska uppdrag; specialpedagogens uppdrag; specialpedagogiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka rektorers specialpedagogiska förhållningssätt, förväntningar på specialpedagogens uppdrag och deras framtidsvision utifrån rektorers utbildningsbakgrund. Vår förhoppning är att detta i förlängningen bidrar till en samsyn mellan rektor och specialpedagog i skolan. LÄS MER

  5. 5. Förskolechefers upplevelse av likvärdighet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Lööv; Veronica Hellström; [2019]
    Nyckelord :Förskolechef; likvärdighet; aktör-nätverksteori;

    Sammanfattning : Förskolorna i Sverige regleras genom skollagen och läroplanen, där likvärdighet fått en betydande roll. Med likvärdighet avses främst att kvalitén på utbildningen ska vara lika för alla barn oberoende av var i landet de bor och som är ett uppdrag som vilar på förskolecheferna. LÄS MER