Sökning: "Relaterbarhet"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet Relaterbarhet.

  1. 1. Förhoppningar och fallgropar med ett tillitsbaserat arbetssätt : En fallstudie inom en svensk kommun

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Minette Stare; Marie Edberg; [2023]
    Nyckelord :New Public Management; trust-based management; trust; autonomy; responsibility; organizational commitment; affirmation; relatability; job satisfaction; productivity; competence development; motivation; participation; New public management; NPM; tillitsbaserad styrning och ledning; TBSL; tillit; autonomi; ansvar; organisatoriskt engagemang; bekräftelse; relaterbarhet; arbetstillfredsställelse; produktivitet; kompetensutveckling; återkoppling; motivation; deltagande;

    Sammanfattning : Den offentliga sektorn har länge kännetecknats av styrning och kontroll, där de använt den affärsliknande styrmodellen New Public Management med syftet att öka effektiviteten. Modellen var kritiserad, som en variant tillsatte därför regeringen 2016 en Tillitsdelegation med syftet att implementera en mer tillitsbaserad styrning och ledning. LÄS MER

  2. 2. Att skapa läsmotivation hos elever : En litteraturstudie om läsmotivation hos elever i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Amilon Rogerstam; Clara Kårelind; [2023]
    Nyckelord :Läsmotivation; läsning; läslust; läsintresse; läsfrämjande; läsundervisning; läsförståelse; grundskola;

    Sammanfattning : Under ett antal år tillbaka har läsmotivationen, och läsförståelsen, bland svenska barn och ungdomar sjunkit drastiskt. En god läsförmåga där bland annat läsförståelse ingår kräver att eleverna känner läsmotivation och läser, vilket understryker vikten av läsmotivation. LÄS MER

  3. 3. Stimulerar läromedel i engelska för årskurs 5 till språkinlärning? : En komparativ studie av textböcker och övningsböcker för årskurs 5, utifrån Krashens Theory of Second Language Acquisition.

    L2-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rojhat Aslan; Jonatan Isacsson; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: Engelskundervisning; Läromedel; Krashen; Optimal input; Language Acquisition;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilket manöverutrymme läromedel i engelskundervisningen ger till språkförvärvande med fokus på Stephen Krashens hypotes om optimal språkstimulans. Tre forskningsfrågor undersöks:   1. Hur begripligt är språket i läromedel som används i engelskundervisning i svenska skolor idag? 2. LÄS MER

  4. 4. Den blå stolen : En studie om Barncancerfondens reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Ulrika Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Emotional marketing; The Childhood Cancer Foundation; TV commercial; semiotics; rhetoric; storytelling; Emotionell marknadsföring; Barncancerfonden; TV-reklam; semiotik; retorik; storytelling.;

    Sammanfattning : Välgörenhetsorganisationer använder sig av emotionell marknadsföring, via bland annat storytelling i reklamfilmer, med avsikten att väcka känslor och erhålla monetära gåvor från mottagarna. En av dessa organisationerna är Barncancerfonden som år 2013 ändrade sitt kommunikationskoncept i takt med att forskningen inom barncancer gick framåt. LÄS MER

  5. 5. Varumärken och influencersur mottagarnas perspektiv : En kvalitativ intervjustudie om företags samarbeten med influencers

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sara Cedenblad; Elin Bentzlin Drotz; [2022]
    Nyckelord :Uses and gratifications; parasocial relation; varumärkesbyggande; Instagram; influencers; företag; mottagare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla en förståelse för mottagarnas upplevelse av företags samarbeten med influencers. Forskningsfrågorna för studien är: Hur upplever mottagarna behovstillfredsställelsen när företag samarbetar med influencers? och Varför uppstår en parasocial relation mellan mottagarna och företag? Det teoretiska ramverket är uses and gratifications samt parasocial relation. LÄS MER