Sökning: "Relation Fotboll"

Visar resultat 1 - 5 av 88 uppsatser innehållade orden Relation Fotboll.

  1. 1. Saudiarabien - Fotbollens nya Mecka : En kvalitativ textanalys av svensk och saudisk sportjournalistik

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hugo Flygare; Oliver Willför; [2024]
    Nyckelord :sports journalism; sportswashing; Saudi Arabia; football; sportjournalistik; sporttvätt; Saudiarabien; fotboll;

    Sammanfattning : Football is the world's most practiced sport. Historically, countries worldwide have employed the positive attributes of sports as a means of propaganda to present a more favorable image of their nation to a global audience. Recently, countries such as Russia, China, Qatar, and now Saudi Arabia have been accused of sportswashing. LÄS MER

  2. 2. Fotboll, ett lärande för livet, eller?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sebastian Bengtsson; Rafael Diaz; Vladimir Majdandzic; [2023-10-26]
    Nyckelord :Fritidshem; Fotboll; Diskurs; Kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med arbetet är att definiera vilka diskurser som framträder i lärare i fritidshemmets utsagor om fotbollsspelande på fritidshem och att identifiera diskursiva mönster i deras språkliga uttryck. Genom vår studie hoppas vi bidra med antingen nya eller lite mer fördjupade kunskaper om hur lärare i fritidshemmen talar om fotboll. LÄS MER

  3. 3. Varumärkesbyggande inom professionell fotboll: Sociala mediers påverkan : En kvalitativ studie på fyra allsvenska fotbollsklubbar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Jonathan Gillberg; Jacob Noor Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Varumärkesbyggande; Sociala medier; Tik Tok; Snapchat; SMMS; Varumärkesidentitet; Varumärkeslojalitet; Relationsskapande;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra till forskningen kring hur SMMS kan gynna professionella fotbollsklubbar i deras varumärkesarbete. Studien ämnar specifikt att fylla luckan i forskningen kring de senaste trenderna på sociala medier. LÄS MER

  4. 4. Nu är det slutspelat : En kvalitativ studie om rollövergång och identitet hos före detta fotbollsspelare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Elin Ohlson; Emelie Olsson; [2023]
    Nyckelord :Role- transitions; Identity; Self-confidence; Self-esteem; Social support; Rollövergång; Identitet; Självförtroende; Självkänsla; Socialt stöd;

    Sammanfattning : En fotbollskarriär kan innebära en stor påverkan på identiteten och de som utövat fotboll en längre period av sitt liv kan utveckla en fotbollsidentitet. Den starka känsla av samhörighet och socialt stöd som fotbollslaget bidrar med kan skapa svårigheter hos individen när fotbollstiden sedan är över. LÄS MER

  5. 5. Vad fan tjejer, kom igen nu! : En etnologisk studie av tjejers fotbollsspelande - om föreställningar, förväntningar och iscensättningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Malin Forssner; [2023]
    Nyckelord :Genus; Idrott; Fotboll; Iscensättningar; Diskursteori; Föreställningar;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker jag hur tjejfotbollen iscensätts av spelare, tränare, föräldrar och andra i fotbollsspelande tjejers omgivning till vardags i ett lag för tjejer i yngre tonåren i Mellansverige. Studiens kunskapsmål är att synliggöra föreställningar om kön inom sporten. LÄS MER