Sökning: "Relational leadership"

Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade orden Relational leadership.

  1. 1. Direktörer i diadem : En studie kring hur genusroller och stereotyper påverkarkarriärvägar och ledarskap inom företagsvärlden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Vilma Brommels; Josephine Bäcklund; [2024]
    Nyckelord :Schein s Career Anchors Theory; Social Role Theory; Ethics of Care.; Scheins Karriärankarteori; Rollteori; Social identifieringsteori; Omsorgsetik;

    Sammanfattning : Titel: Direktörer i diadem - En studie kring hur genusroller och stereotyper påverkarkarriärvägar och ledarskap inom företagsvärlden Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Vilma Brommels och Josephine Bäcklund Handledare: Monika Wallmon Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att utforska uppfattningar och förväntningar som ställs på män och kvinnor i ledande positioner inom företagsvärlden, med särskilt fokus på hur dessa uppfattningar och förväntningar är rotade i och påverkas av genusroller enligt Social role-teorin samt Edgar Scheins Karriärankarteori. Metod: Blandad metodansats, kombinerade både kvalitativa och kvantitativa tekniker, med tyngd i den kvalitativa delen. LÄS MER

  2. 2. Mot en ny era av ledarskap : En kvalitativ studie om hur artificiell intelligens påverkar och förändrar ledarskap

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Maya Lindbäck; Johanna Asplund; [2023]
    Nyckelord :Business Administration; Leadership; Management; Digitalization; Artificial Intelligence; AI; ChatGPT; Företagsekonomi; Ledarskap; Ledning; Digitalisering; Artificiell Intelligens; AI; ChatGPT;

    Sammanfattning : Background: The technological development has contributed to an increased implementation and use of AI in organizations. Since AI contributes to both opportunities and risks, leaders need knowledge of how intelligent systems can be used. LÄS MER

  3. 3. PERSONLIG ELLER PROFESSIONELL ? : Gymnasielärares uppfattningar om den relationella kompetensens betydelse

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nathalie Koverman; [2023]
    Nyckelord :Teacher competence; Relational leadership; Considerations; Professional development; Lärarkompetens; Relationellt ledarskap; Överväganden; Professionell utveckling;

    Sammanfattning : Lärarkompetens rymmer såväl ämneskunskap och didaktisk färdighet, som ledarskap och relationell kompetens. Syftet med denna studie är att öka förståelsen för hur gymnasielärare uppfattar betydelsen och utvecklingen av relationell kompetens i sin yrkesroll utifrån följande frågeställningar: •Hur uppfattar gymnasielärare den relationella kompetensens betydelse i sin yrkesroll? •Hur uppfattar gymnasielärare att den relationella kompetensen utvecklas? Data har samlats in genom fyra semistrukturerade kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Vallastaden; the Up-Side-Down of Urban Planning? : A Qualitative Case Study of Capacity Development on an Urban Scale

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema

    Författare :Malin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Urban Transformative Capacity; Urban Sustainability; Sustainable Communities; Urban Care; Relational Ontology.;

    Sammanfattning : The work towards global sustainable development is growing increasingly complex. Cities and the local urban scale have been acknowledged as important arenas towards sustainability; as they are actors contributing to high climate impacts and contain nebulous circumstances surrounding social orders due to rapid urbanisation. LÄS MER

  5. 5. Inkludering oavsett kön på fritidshemmet : En vetenskaplig essä om vikten av personalens yrkeskunnande - undervisning för en jämställd verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Frida Ström; Sofia Ylitalo; [2023]
    Nyckelord :Including; leisure center; equality; norms; gender; teacher; leadership; norm-critical; Inkludering; fritidshem; jämställdhet; normer; genus; fritidshemslärare; ledarskap; normkritik;

    Sammanfattning : Ett av fritidshemmets uppdrag enligt styrdokumenten är att inkludera eleverna oavsett kön. Det är vanligt förekommande att elevgruppen delas in baserat på kön och utifrån de normer som lärargruppen har. Det saknas fokus på jämställdhet och genus i lärarnas planering. LÄS MER