Sökning: "Relationell modell"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Relationell modell.

  1. 1. Elevers delaktighet i processer kring särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Angelica Miraglia; Irene Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Barnperspektiv; Delaktighet; Delaktighetsteori; Elever i behov av särskilt stöd; Relationer;

    Sammanfattning : Delaktighet är tydligt framskrivet i skolans styrdokument. Vår bild är att problemområdet kring elevers delaktighet i särskilt stöd behöver utforskas vidare. Huvudpersonen i det särskilda stödet är ju eleven, vars mål är att lyckas utifrån sina förutsättningar. Elevers perspektiv saknas i stor utsträckning i tidigare forskning. LÄS MER

  2. 2. De relationella mötena i förskolan : Pedagogers förhållningssätt till barn i förskolan, en möjlighet till likvärdig utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Kristin Ernstsson; Malin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Approach; children in special needs; relational competence; Barn i behov av särskilt stöd; förhållningssätt; relationell kompetens;

    Sammanfattning : An interest to establish a study about educators' relational competence aims to identify which descriptions educators gives on their professional approach to children in early childhood education. The importance of identifying how professions define the need for special support has a significance for how educators' relational approach appears in an education characterized by relational meetings, regardless of special needs or not. LÄS MER

  3. 3. Elevdelaktighet i bildämnet, hur? : En intervjustudie om bildlärares strategier för elevdelaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Felicia Brask; [2023]
    Nyckelord :Bildlärare; bildämnet; delaktighet; elevdelaktighet; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Något som elever ständigt upplever i sin skolgång är lektionsmoment som de anser äro intressanta, onödiga eller icke motiverande. Delaktighet i utbildningen är inte bara motiverande för eleverna utan något som lärare och skola måste eftersträva enligt skollagen. LÄS MER

  4. 4. A Bridge Between Home and School : A qualitative study about promoting parental school involvement of immigrant parents, for enhancing children’s academic success

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Hasnaa Amouri; [2023]
    Nyckelord :parental involvement in children’s schooling; school-family partnership; parental motivation; cultural understanding; strength based social work; relational social work; social work with immigrant parents.; föräldraengagemang i barns skolgång; partnerskap mellan skola och familj; föräldramotivation; kulturell förståelse; styrkebaserat socialt arbete; relationell socialt arbete; socialt arbete med invandrarföräldrar.;

    Sammanfattning : The overall purpose of this thesis was to explore the program “Bredsands Brobyggare,” which aims to increase immigrant parents’ involvement and participation in their children’s schooling. This was achieved by studying how the “bridge builders” experience relationship building with the parents and what strategies they use while working with the target group, as well as how these strategies are considered to affect the parents’ involvement in school. LÄS MER

  5. 5. Strategisk partnering mellan beställare och entreprenör

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Redoz Faraydoun; Ferza Nigit; [2022]
    Nyckelord :Strategic partnering; partnering; Organizational culture; Organizational learning; Knowledge Transfer; SECI; Experience feedback; Trust; Strategisk partnering; partnering; Organisationskultur; Organisatoriskt lärande; Kunskapsöverföring; SECI; erfarenhetsåterföring; förtroende;

    Sammanfattning : Byggbranschen är känd för att vara projektbaserad och fragmenterad där många aktörer samverkar. Fragmenteringen har lett till en ökande komplexitet som lägger stor vikt i hur organisationer jobbar i projektbaserade omständigheter för att minimera riskerna. LÄS MER