Sökning: "Relationskompetens- En intervjustudie"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden Relationskompetens- En intervjustudie.

  1. 6. Meningsfullt, men otillräckligt : En kvalitativ intervjustudie om unga vuxnas erfarenheter av konsumtion- och ekonomiundervisning i hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Jennie Eriksson; Carina Palm; [2022]
    Nyckelord :hem- och konsumentkunskap; konsumtion och ekonomi; unga vuxna; undervisning i ekonomi; ekonomiundervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund Huvudansvaret för undervisning i privatekonomi ligger på ämnet hem- och konsumentkunskap. Statistik från Skolverket visar att 94,3% av eleverna går ut grundskolan med lägst betyg E i hem- och konsumentkunskap, men trots detta visar rapporter från Folkhälsomyndigheten att psykisk ohälsa kopplat till ekonomiska bekymmer ökar och Kronofogdemyndigheten rapporterar att överskuldsättningen bland unga växer och påverkar samhället i stort. LÄS MER

  2. 7. "God kommunikation är att ta ansvar för vad den andra personen uppfattar" : En intervjustudie om hur individer ser på goda arbetsmässiga relationer

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sanna Björkman; Erica Danielsson; [2022]
    Nyckelord :Relationell pedagogik; relationsskapande; kommunikation; relationella perspektivet; pedagogik; ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer gällande kommunikation och ledarskap som upplevs vara viktiga i mötet mellan individer på deras respektive arbetsplatser inom offentliga organisationer. En kvalitativ forskningsmetod användes med tolv semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 8. “Matematik blir tråkigt när man inte förstår” : En intervjustudie med låg- och mellanstadielärare om deras upplevelser gällande faktorer som främjar elevers intresse för matematik, samt deras samverkan med specialpedagogen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Emma Staflin; Sara Gyrulf; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; Student interest; Relational competence; Social Climate; Special Pedagouge; Special Education Teacher; Matematik; Intresse; Relationskompetens; Socialt klimat; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka låg- och mellanstadielärares uppfattningar avseende faktorer som de anser kan främja elevers intresse för matematik. Vidare ämnar studien belysa hur lärare ser på specialpedagogens roll och samverkan i det arbetet. LÄS MER

  4. 9. Relationskompetens i skolan : En intervjustudie om grundskollärares och blivande specialpedagogers uppfattningar om hur goda relationer till elever skapas, samt hur specialpedagoger kan stödja utvecklingen av lärares relationskompetens

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Wahlman; Jeanette Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Relational competence in school; teacher- student relationship relations; special educators; Relationskompetens i skolan; lärar- elev relationer; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka fyra låg- och mellanstadielärare och fyra blivande specialpedagogers uppfattningar kring relationskompetens och relationsskapande med bakgrund i att tidigare forskning framhäver vikten av goda relationer mellan lärare och elever som fundamentalt för elevernas välmående och lärande (Sabol & Pianta, 2012). Utifrån det relationella perspektivet ses relationerna som kärnan för all mänsklig aktivitet och tjänar därför som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  5. 10. "Att koppla in en specialpedagog är ju ganska stort" : en intervjustudie om föräldrars upplevelse av samverkan och samarbete med specialpedagog i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Larsson Warholm; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångpunkt i samarbetet och samverkan mellan specialpedagog och föräldrar till barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Syftet är att öka kunskapen om föräldrars erfarenheter och upplevelser samt belysa vilka förväntningar föräldrar besitter kring specialpedagogens yrkesroll. LÄS MER