Sökning: "Relationsorienterad ledarskap"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Relationsorienterad ledarskap.

  1. 1. Hur upplever egentligen män kvinnligt ledarskap? : En intervjustudie om föreställningar om kvinnligt ledarskap utifrån manliga anställda i mansdominerade branscher

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Olivia From; Alma Hovbjer; [2022]
    Nyckelord :Female leadership; man-dominated workplace; attitudes;

    Sammanfattning : Research shows that women face a lot of obstacles in working life, but how do male employees really view female leadership? The purpose of this study is to investigate what beliefs and experiences men in a male-dominated industry have of female leadership. A deeper understanding wants to be reached about why male employees have beliefs about female leadership. LÄS MER

  2. 2. Hur arbetar ledare med kommunikation för att skapa tillit under distansarbete? : En kvalitativ tvärsnittsstudie om ledarskap ur ett relationsorienterat perspektiv

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Anna Olsson; Alice Törnvall; [2022]
    Nyckelord :Leadership; relationship-oriented leadership; communication; trust; teleworking; Ledarskap; relationsorienterat ledarskap; kommunikation; tillit; distansarbete;

    Sammanfattning : Titel: Hur arbetar ledare med kommunikation för att uppnå tillit under distansarbete?  Bakgrund: Ledarskapslitteraturen understryker betydelsen av ett relationsorienterat ledarskap där kommunikation och tillit anses vara nödvändiga för en god relation. Till följd av utbrottet av Covid-19 har distansarbete blivit regel snarare än undantag varpå tillitsfulla relationer har visat sig vara svåra att skapa och upprätthålla till följd av utebliven fysisk interaktion. LÄS MER

  3. 3. Ledares egenskaper för ett framgångsrikt resultat : En studie om män och kvinnor i ledarroller

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Victor Vänelid; Johan Waltin; [2022]
    Nyckelord :Leadership; leadership styles; leader qualities; successful leaders; gender; Ledarskap; ledarstilar; ledaregenskaper; framgångsrika ledare; genus;

    Sammanfattning : Den ökande jämställdheten i samhället har medfört förändringar i ledande positioner. Detta har skapat en osäkerhet inför ett främmande ledarskap där manligt ledarskap tidigare varit norm. Frågan har därför väckts om vilka skillnader som finns mellan manliga och kvinnliga ledare samt hur dessa grupper ställs mot varandra. LÄS MER

  4. 4. Interaktion på digitala APT

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Erika Bjurving; Linn Bergdahl; [2021-06-11]
    Nyckelord :Möten; Arbetsplatsträffar; Ledarskap; Interaktion; Digitalisering;

    Sammanfattning : Syfte: I uppsatsen, som utgår från skrivningen i proposition (1976/77:149), arbetsmiljölagen (1977:1160) och arbetsmiljöförordningen (1977:1166), är syftet att undersöka om interaktionen på digitala APT överensstämmer med mötesformen APT:s målsättning. Studien undersöker den sociala processen på digitala arbetsplatsträffar genom att studera hur enhetschefer genom ledarstilar skapar interaktion på digitala APT. LÄS MER

  5. 5. "Utan dem - inget oss" : Att leda säsongsanställda under turismbranschens mest intensiva veckor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sinnika Gränefjord; Cornelia Kalström; [2021]
    Nyckelord :Seasonal employee; task-oriented leadership; relationship-oriented leadership; situational leadership; job satisfaction; Säsongsanställd personal; uppgiftsorienterad ledarstil; relationsorienterad ledarstil; situationsbestämd ledning; arbetstillfredsställelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur ledare inom turismbranschen går tillväga för att möta olika behov hos sin säsongsanställda personal, med intentionen att öka arbetstillfredsställelse och frambringa positiva arbetsprestationer. Meningen med detta är att det ska generera god kundservice med hög kundnöjdhet, vilket är avgörande för företagets mål och fortlevnad. LÄS MER