Sökning: "Relativa registreringshinder"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Relativa registreringshinder.
1. Ond tro i varumärkesrätten : - En undersökning huruvida ond tros-bestämmelsen i varumärkeslagen är förenlig med varumärkesdirektivet
Master-uppsats, Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/AffärsrättSammanfattning : För att erhålla varumärkesskydd genom registrering krävs att det inte föreligger några absoluta eller relativa registreringshinder. VmL:s registreringshinder utgör även skäl till att ogiltigförklara ett redan registrerat varumärke. Ett relativt registreringshinder framgår av 2 kap. 8 § 1 st. LÄS MER
2. Tvådimensionella återgivningar av tvådimensionella varor som varumärken : En tolkning av art. 7.1 e) iii) VMF:s omfattning och syfte mot bakgrund av Svenskt Tenn-målet
Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : För att kunna registrera ett EU-varumärke krävs att det inte föreligger några absoluta eller relativa registreringshinder. Ett av de absoluta registreringshindren, art. 7.1 e) iii) VMF, stadgar ett förbud om att registrera kännetecken som endast består av ”[. LÄS MER
3. Det varumärkesrättsliga förväxlingsriskskyddet för varuformer med funktionella inslag : Varuutstyrselmärket som grund för invändning mot tredje mans EU-varumärkesansökan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : All three shape marks-exclusions in EUTMR art. 7 e) can be avoided by adding an essential element to a shape, which is not attributable to the conditions set out in the exclusions, such as a distinctive nonfunctional element. LÄS MER
4. Känneteckensrätten i förändring - En studie kring betänkandet SOU 2001:26 Ny varumärkeslag och ändringar i firmalagen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Känneteckensrätten, vilken främst består av firma- och varumärkesrätt, syftar till att skydda innehavarens ensamrätt till ett kännetecken. Varumärken och firmor individualiserar de varor, tjänster eller verksamheter de betecknar. Kännetecknens främsta funktion är att garantera konsumenterna varans ursprung, den s.k. LÄS MER