Sökning: "Relevant kognitiv belastning"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Relevant kognitiv belastning.
1. Är worked examples användbara inom biologi-undervisning?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : För att lyckas lösa problem och använda kunskap behöver en person först ha lärt sig grundläggande kunskap om problemområdet. Sådant lärande kräver att den lärandes arbetsminne inte överbelastas med oändamålsenlig information. LÄS MER
2. Undersökning av användarbehov av automatisk relationsextraktion i texter i militära ledningssystem
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Att strukturera upp och analysera stora mängder data är tidskrävande och därmed existerar ett behov av automatiserade metoder för att extrahera information ur stora mängder ostrukturerad text. Språkteknologi (eng. LÄS MER
3. KOGNITIV BELASTNING VID LÄSNING AV TEXT MED BILDEXEMPEL En experimentstudie av interaktionseffekt mellan textpresentation och bildorganisation
Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : Cognitive load theory är en välstuderad teori som bygger på intrinsic, extraneous och germane load, tre typer av kognitiv belastning på arbetsminnet. Det har gjorts flertalet studier som visar att faktorer som presentation och organisation av information, tidigare kunskap samt informations svårighetsgrad påverkar kognitiv belastning. LÄS MER
4. Reducing cognitive load on the working memory by signaling primed colors : Can color improve the learning of mathematics?
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Cognitive load theory explains the hardship many young learners faces when trying to learn mathematics. The human brain has a limited capacity when trying to process information. The working memory can become overloaded when trying to process too much information, and as a consequence the learner tends to give up. LÄS MER
5. Digital mirrors : Supplementary information to increase driver’s awareness of surroundings
Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.); KTH/Maskinkonstruktion (Avd.)Sammanfattning : Replacement of physical rear-view mirrors with digital offer new possibilities for vision enhancements and supplementary information that could facilitate driving. However, the invehicle support systems and information contribute to increased mental workload of the driver and inadequate Human Machine Interface (HMI) can lead to distraction and impaired driving performance. LÄS MER