Sökning: "Relevant kognitiv belastning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Relevant kognitiv belastning.

  1. 1. Är worked examples användbara inom biologi-undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Olle Claesson; [2023]
    Nyckelord :Cognitive load; Cognitive load theory; Example-problem pair; Extraneous cognitive load; Fading; Germane cognitive load; Intrinsic cognitive load; Long term memory; Transfer; Self-explanation effect; Worked examples; Working memory; Arbetsminne; Avtagande; Exempel-problem par; Extern kognitiv belastning; Genomarbetade exempel; Inneboende kognitiv belastning; Kognitiv belastning; Kognitiv belastnings teori; Långtidsminne; Relevant kognitiv belastning; Självförklarande-effekten; Överföring;

    Sammanfattning : För att lyckas lösa problem och använda kunskap behöver en person först ha lärt sig grundläggande kunskap om problemområdet. Sådant lärande kräver att den lärandes arbetsminne inte överbelastas med oändamålsenlig information. LÄS MER

  2. 2. Undersökning av användarbehov av automatisk relationsextraktion i texter i militära ledningssystem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Mathilda Olesen; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att strukturera upp och analysera stora mängder data är tidskrävande och därmed existerar ett behov av automatiserade metoder för att extrahera information ur stora mängder ostrukturerad text. Språkteknologi (eng. LÄS MER

  3. 3. KOGNITIV BELASTNING VID LÄSNING AV TEXT MED BILDEXEMPEL En experimentstudie av interaktionseffekt mellan textpresentation och bildorganisation

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Sonja Nagel; Filip Sunnemar; [2019-08-07]
    Nyckelord :Kognitiv belastning; textpresentation; bildorganisation; arbetsminne; interaktionseffekt; läsförståelse; subjektiv upplevelse;

    Sammanfattning : Cognitive load theory är en välstuderad teori som bygger på intrinsic, extraneous och germane load, tre typer av kognitiv belastning på arbetsminnet. Det har gjorts flertalet studier som visar att faktorer som presentation och organisation av information, tidigare kunskap samt informations svårighetsgrad påverkar kognitiv belastning. LÄS MER

  4. 4. Reducing cognitive load on the working memory by signaling primed colors : Can color improve the learning of mathematics?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Hannes Ekman; Fahad Waliullah; [2019]
    Nyckelord :Knowledge Visualization; Cognitive Load Theory; Priming; Signaling; Color; Mathematics; Learning;

    Sammanfattning : Cognitive load theory explains the hardship many young learners faces when trying to learn mathematics. The human brain has a limited capacity when trying to process information. The working memory can become overloaded when trying to process too much information, and as a consequence the learner tends to give up. LÄS MER

  5. 5. Digital mirrors : Supplementary information to increase driver’s awareness of surroundings

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.); KTH/Maskinkonstruktion (Avd.)

    Författare :Bahare Payandehmehr; Marta Placzkowska; [2015]
    Nyckelord :Trucks; Digital mirrors; Supplementary information; Cognitive ergonomics; Simulator test.; Lastbilar; Digitala speglar; Kompletterande information; Kognitiv ergonomi; Simulator test;

    Sammanfattning : Replacement of physical rear-view mirrors with digital offer new possibilities for vision enhancements and supplementary information that could facilitate driving. However, the invehicle support systems and information contribute to increased mental workload of the driver and inadequate Human Machine Interface (HMI) can lead to distraction and impaired driving performance. LÄS MER