Sökning: "Religionskunskapsundervisning och Teaching"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Religionskunskapsundervisning och Teaching.

  1. 1. Utmaningar med religionskunskapsundervisning på en mångkulturell skola i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Avi Naser; Frida Willingfors Rangfors; [2024]
    Nyckelord :Inkludering; klassrumsmiljö; kontroversiella frågor; kulturell mångfald; religionskunskaps undervisning; religiös mångfald; safe space; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : I denna uppsats studeras de utmaningar som religionskunskapslärare möter i dagens mångkulturella skola i Sverige, specifikt inom högstadiet och gymnasiet. Denna analys tar sitt avstamp i religionskunskapslärarens uppdrag att undervisa om religionskunskap i en sekulariserad heterogen skolmiljö, där majoriteten av elever har olika bakgrunder, religioner och kulturer. LÄS MER

  2. 2. Möjligheter och utmaningar med Islamundervisning i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aya Borchalli; Ahmad Safwan; [2024]
    Nyckelord :islam in Swedish textbooks; Islamofobi; religionsdidaktik; utmaningar; religionskunskap klassrum; islamundervisning; religionskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att analysera undervisningen om islam i svenska skolor, baserat påtidigare studier, med särskilt fokus på pedagogiska utmaningar och missuppfattningar omislam bland lärare och elever. Forskningen inkluderar olika akademiska studier och rapportersom belyser utbildningens komplexitet i att undervisa islam. LÄS MER

  3. 3. Specialdidaktiska verktyg och strategier för inkluderande religionskunskapsundervisning : Lärares tillämpning av specialdidaktiska verktyg och strategier i planeringen av inkluderande religionskunskapsundervisning

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ahmad A. Hafiz; Joakim Lagerstedt; [2023]
    Nyckelord :Didactics; High School; Inclusion; Religious education; Special Didactics; Special education; Upper secondary school; Didaktik; Högstadieskola; Inkludering; Religionsundervisning; Specialdidaktik; Specialpedagogik; Gymnasieskola;

    Sammanfattning : This work by Hafiz, A. A & Lagerstedt, J. (2023). Specialdidactic instruments and strategies for inclusive religious education - High school teachers' and upper secondary school teachers' way of working with all students as well as students with extra support and special needs. LÄS MER

  4. 4. Levd religion i läromedel om islam

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Niclas Lövgren; Oskar Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Levd religion;

    Sammanfattning : Den här undersökningen är en läromedelsanalys med inriktning på läroböcker, islam och begreppet levd religion. Syftet är att undersöka hur islam framställs i aktuella läroböcker för gymnasiet i relation till begreppet levd religion. LÄS MER

  5. 5. När porträtteringar begränsar : En läromedelsanalys om förekomsten av essentialism inom religionskunskapsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Fredrik Mark; [2022]
    Nyckelord :essentialism; teaching material; religious studies; content analysis; Essentialism; läroböcker; religionskunskap; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förekomsten av essentialistiska och icke portinom essentialistiska rätteringar i läroböcker inom religionskunskap på högstadie porträtteringar kan vara problematiska. En sådan problematik nivå eftersom essentialistiska är att de som fenomen kan identifieras och definieras samt att essentiali cementerar idén om att religion stiska beskrivningar av specifika religioner onekligen blir begränsade och reduktionistiska. LÄS MER