Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Genusordning och jämställdhet i fyra religionsläromedel : En hermeneutisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Emilia Ståhl; Filip Sterving; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; läromedelsanalys; religionsläromedel; genusordning;

    Sammanfattning : In today’s society there is a teaching dominated by teaching aids. Selander & Skjelbred (2004) describes the concept of teaching aids and define it as a resource for teaching and learning. The author highlights how teaching aids are referred to as collective names for textbooks, exercise books, reading books and dictionaries. LÄS MER

  2. 2. Den skräckinjagande (?) Kali och mångfalden av hinduism : En kritisk diskursanalys av koloniala maktuttryck i tre religionsläromedel för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Tausis Erika; [2023]
    Nyckelord :religionsdidaktik; läromedelgranskning; hinduism; postkolonial teori; diskursanalys;

    Sammanfattning : Several studies within the RE didactics field have shown that there is a lack of considerationwhen writing and teaching about religion, in particular Islam and eastern religions, resulting inrisks of strengthening colonial power dynamics in both education and textbooks. The purposeof this essay is to apply postcolonial theory on three Swedish textbooks made for RE educationin upper secondary school to see the extent of post-colonial power dynamics in the textbooks,the study covered the chapters in which Hinduism was depicted. LÄS MER

  3. 3. Representationen av kvinnor och män i religionsläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Albana Arifi; Isabel Sablic; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Vad är (o)normalt? : En normkritisk analys av läromedelsbilder i kapitlen för judendom och kristendom

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Mica Habari; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; normkritisk pedagogik; religionskunskap; religionsdidaktik; semiotik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån normkritisk pedagogik analysera bildmaterialet i religionsläromedel för gymnasieskolan i kapitel för judendom respektive kristendom. Fyra läromedel granskas utifrån deras framställning av heteronormativitet, vithetsnormativitet och funktionsfullkomlighetsnormativitet. LÄS MER

  5. 5. En undersökning om hur läromedel skildrar genusskillnader i religionskunskap i den svenska grundskolan : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gunnarsdotter; Tasnim Abujazar; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religionskunskap; kristendom; judendom; islam; läromedel; genus; kön; jämställdhet; genusteori; värdegrund; Lgr22.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genusskillnader framställs i bilder i nyligen utgivna läromedel i religionskunskap för årskurs 4–6. Vidare undersöker studien hur genusskillnader framställs i bilder och texter. LÄS MER