Sökning: "Religious Studies Books"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden Religious Studies Books.

  1. 1. Representationen av HBTQ personer i läromedel : En kritisk innehållsanalys av läromedel inom religionskunskapsämnet gällande HBTQ inkluderande innehåll

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Alexander Magnusson; [2022]
    Nyckelord :Religion; textbooks; queer; queer education; normcritical and education.; Religion; läromedel; queer; utbildning; normkritik.;

    Sammanfattning : This paper´s main purpose was to analyse textbooks used in religious studies in Sweden in upper secondary education to see how LGBTQ persons and information about norm breaking sexual identities is emphasized in these textbooks. To obtain that information a context analysis was used and five books were used during this specific analysis. LÄS MER

  2. 2. Framställningen av judiska och muslimska kvinnor i läromedel för religionskunskap : En jämförelse mellan 1970-talet och 2010-talet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Anton Zetterlund; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; genus; gymnasiet; religionskunskap;

    Sammanfattning : This study examines women’s portrayal in four different textbooks in both text and image. Two books from the 1970s and two from the 2010s. These books will be examined with the help of a qualitative comparative content analysis method with quantitative elements. LÄS MER

  3. 3. Sexualitet och kön. : En diskursanalys av två läromedel i religionskunskap för gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Anna Lundgren; [2022]
    Nyckelord :Kön; sexualitet; genus; värdegrund; läroplan; diskurs; läromedel.;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to perform a discourse analysis to see how authors for textbooks in religious studies for upper secondary school may or may not create stereotypes in relation to gender and sexuality and whether the discourses work together for inclusion or exclusion. The study shows that stereotypical discourses about gender emerge in both books, but still show that teaching materials are changing. LÄS MER

  4. 4. Komparativ läromedelsanalys : En studie av innehållet och progressionen i religionsläromedlen mellan högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Tina Jakobsson; Alexandra Önander; [2022]
    Nyckelord :religion; religionskunskap; religionsvetenskap; komparativ analys; läromedel; läroböcker; grundskola; årskurs 7–9; gymnasium; religion 1;

    Sammanfattning : Examensarbetet ser över hur väl läromedel för årskurs 7–9 samt gymnasiet håller sig till de centrala målen i religionskunskap och skolans värdegrund. Den analyserar även progressionen mellan läroböckerna som används på grundskolan kontra gymnasiet, samt undersöker vilka likheter och skillnader dessa har gentemot varandra. LÄS MER

  5. 5. Hinduismens och buddhismens framställning i svenska läromedel : En komparativ innehållsanalys av läromedel i gymnasie- och fackskolan från 1965 och framåt

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Religionshistoria

    Författare :Sofia Aspgren Kreivi; [2021]
    Nyckelord :Innehållsanalys; läromedel; hinduism; buddhism; orientalism; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyze how buddhism and hinduism has been portrayed in textbooks for high school in the subject of religious studies. The textbooks are scrutinized with a content analysis. I will therefore scrutinized and compare the contents of three different textbooks from 1968, 1997 and 2015 with each other. LÄS MER