Sökning: "Renommé"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade ordet Renommé.

  1. 1. Immaterialrättsliga skadestånd : Särskilt om goodwillskada

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Elias Levinsson; [2023]
    Nyckelord :Affärsjuridik; immaterialrättsliga skadestånd; goodwill;

    Sammanfattning : År 2004 trädde sanktionsdirektivet i kraft. Artikel 13 i sanktionsdirektivet reglerar vilka om- ständigheter som ska beaktas när ersättningens storlek, vid immaterialrättsliga skadestånd, ska bestämmas. LÄS MER

  2. 2. En hållbar konsumtionsprincip? - En undersökning av hur den varumärkesrättsliga konsumtionsprincipen förhåller sig till EU-kommissionens handlingsplan för cirkulär ekonomi och principen om hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ellen Grevåker; [2022]
    Nyckelord :Immaterialrätt; varumärkesrätt; EU-rätt; konsumtionsprincipen; varumärkeskonsumtion; hållbar utveckling; principen om hållbar utveckling; handlingsplanen för cirkulär ekonomi; trademark law; intellectual property law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Due to the climate crisis, the European Commission has presented A new Circular Economy Action Plan – For a cleaner and more competitive Europe. The main purpose of the action plan is to create a framework for sustainable products to change into a climate neutral society and decoupling economic growth from resource use. LÄS MER

  3. 3. Förädling av design för ett veganskt varumärke inom dagligvaruhandeln i syfte att fler ska lockas till att köpa dess produkter

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Emelie Nordenberg; Hanna Öhberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens matvarubutiker finns ofta tusentals produkter på hyllorna och flera olika varumärken som erbjuder liknande varor. Inom det vegetariska och veganska segmentet tillkommer ständigt nya varumärken och produkter och allt fler väljer att äta vegetariskt och veganskt. LÄS MER

  4. 4. När blir ett välkänt varumärke för väl känt? - En undersökning av uppgiftsskyldigheten i varumärkeslagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Emma Barnell; [2021]
    Nyckelord :Obligation to provide information; trademark; law; extended protection; uppgiftsskyldighet; Utökat varumärkesskydd; varumärkesskydd; varumärkesdegeneration; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to describe and analyze how the new article concerning the obligation to provide information within trademarklaw in chapter 1 article 18 in The Swedish Trademark Act, complement the provisions according the extended protection for well-known trademarks in chapter 1 article 10 first paragraph third point in The Swedish Trademark Act relative to the risk for trademark degeneration in chapter 3 article 1 second paragraph first point in The Swedish Trademark Act. The provision of the obligation to provide information aims at a different type of use than the business aspect which is already covered by the extended protection for well-known trademarks, therefore the provision in chapter 1 article 18 in The Swedish Trademark Act more comprehensive. LÄS MER

  5. 5. Kapitalstruktur hos svenska fastighetsbolag : En undersökning av vilka faktorer som påverkar val och möjligheter av skuldfinansiering för svenska fastighetsbolag

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Julia Bivrin; Viktor Edlund; [2021]
    Nyckelord :Capital Structure; Market Financing; Interest-bearing Debt; Real Estate Market; Real Estate Portfolio; Bonds; Certificate of deposit; Kapitalstruktur; Marknadsfinansiering; Räntebärande skulder; Fastighetsmarknaden; Fastighetsbestånd; Obligationer; Företagscertifikat;

    Sammanfattning : Kapitalstrukturen hos svenska fastighetsbolag har sedan finanskrisen år 2007–2008 förändrats avsevärt. Framför allt genom en ökad mängd marknadsfinansiering i form av obligations- och certifikatslån men även genom hybridkapital såsom D- och preferensaktier. LÄS MER