Sökning: "Renommésnyltning"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade ordet Renommésnyltning.

  1. 1. Renommésnyltning enligt generalklausulen – idag jämfört med igår

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Kajsa Djurfeldt; [2020]
    Nyckelord :Renommésnyltning; transaktionstestet; marknadsföringslagen; generalklausulen.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Att i marknadsföring obehörigen utnyttja ett kännetecken tillhörande en annan näringsidkare så att det goda renommé, goodwill, det är förknippat med utnyttjas på ett otillbörligt sätt kallas för renommésnyltning. Renommésnytltning strider mot god marknadsföringssed och regleras därmed genom generalklausulen 5 och 6 §§ Marknadsföringslagen. LÄS MER

  2. 2. OS i missbruk av dominerande ställning - En konkurrensrättslig analys av SOK:s riktlinjer beträffande marknadsföring under den olympiska perioden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ask Forssblad; [2020]
    Nyckelord :EU-rätt; konkurrensrätt; idrottsjuridik; marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The Swedish Olympic Committee's (SOC) guidelines ”Olympic properties and marketing – Information to Federations (NFs), athletes and coaches before the Tokyo 2020 OG” regulates the commercial opportunities for athletes, NFs and non-Olympic partners during and in connection with the 2020 Summer Olympics in Tokyo. The guidelines are issued in accordance with bye-law 3 to Rule 40 of the Olympic Charter and The International Olympic Committee's (IOC) general principles for marketing activities, and particularly restrict Swedish athletes’ generic commercial activities (i. LÄS MER

  3. 3. Renommésnyltning enligt 5 § MFL : Marknadsföringsrätt

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Julia Sjöblad; Amanda Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Renommésnyltning : ett fullgott skydd mot otillbörliga marknadsageranden?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Christoffer Sommar; [2017]
    Nyckelord :Marknadsrätt;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Varumärkesrättsliga fel, kan innebära marknadsrättsliga rätt - Samspelet mellan varumärkes- och marknadsrätten – med fokus på renommésnyltning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Robin Hector Amilon Nilsson; [2017]
    Nyckelord :immaterialrätt; marknadsrätt; varumärkesrätt; renommésnyltning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : It is not uncommon that different judicial areas can be administered at the same time. This is the case regarding trademark law and law of marketing. The main purpose with the law of marketing is to serve as an extended protection when the requirements within trademark law are not fulfilled. LÄS MER