Sökning: "Representation och identifikation i medier"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Representation och identifikation i medier.

  1. 1. Mångfaldens omslag : En innehållsanalys av kulturell mångfald i bilderböcker på svenska riktade mot barn mellan 0-6 år.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Mina Djalali Dehghani; Emilia Lassfolk; [2023]
    Nyckelord :Cultural diversity; Picture book; Children s book; Representation; Identity; Kulturell mångfald; Bilderbok; Barnbok; Representation; Identitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka kulturell mångfald i bilderböcker på svenska som är riktade mot barn mellan 0-6 år. Projektet skulle bidra med ytterligare kunskap om representationer av kulturell mångfald i barnlitteraturen. LÄS MER

  2. 2. Vem får vara med? - En undersökning av mångfalden i SVT:s lokala nyheter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Isabelle Börgesen Perusko; Malin Ekström; [2021-07-01]
    Nyckelord :Mångfald; mediemångfald; representation; demokrati; lokala nyheter; public service;

    Sammanfattning : Syfte: Att kartlägga mångfalden i SVT:s lokala nyheter sett till vem som får komma till tals och vilka geografiska områden som bevakas Teori: Normativ medieteori, mångfald, identifikation Metod: Kvantitativ innehållsanalys Material: 315 nyhetssändningar från SVT:s 21 lokala redaktioner Resultat: Andelen manliga intervjupersoner var högre än andelen kvinnliga (55% män och 45% kvinnor). Personer i medelålder var kraftigt överrepresenterade och stod för 72% av det totala antalet intervjupersoner. LÄS MER

  3. 3. Deltagarkultur i en filterbubbla : En innehållsanalys av nätsamhället Twitch.tv's externa kommunikation.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Michael Johansson; [2016]
    Nyckelord :filter bubble; participatory culture; social media; Twitch; Twitch.tv; marketing communications; discourse analysis; content analysis; identification; spreadable media; gaming culture; filterbubbla; deltagarkultur; sociala medier; Twitch; Twitch.tv; marknadskommunikation; diskursanalys; innehållsanalys; identifikation; spridbar media; spelkultur;

    Sammanfattning : Participatory culture inside a filter bubble – A content analysis of the network society Twitch.tv’s external communication. The aim of this essay was to study how user-generated content is being used and how it is presented by Twitch Interactive, Inc. LÄS MER

  4. 4. När hjältar faller : En jämförande studie av Aftonbladets och Expressens skildring av idrottshjältarna Ludmila Engquist, Tiger Woods, Lance Armstrong och Oscar Pistorius.

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för humaniora

    Författare :Marianne Andersson; [2013]
    Nyckelord :Aftonbladet; Expressen; Ludmila Engquist; Tiger Woods; Lance Armstrong; Oscar Pistorius; Sport; Mediesport; Representation och identifikation i medier; Medialisering; Idrottspersonligheter i medierna; Kvällspress; Sport i medier;

    Sammanfattning : Titel: När hjältar faller - En jämförande studie av Aftonbladets och Expressens skildring av idrottshjältarna Ludmila Engquist, Tiger Woods, Lance Armstrong och Oscar Pistorius. Författare: Marianne Andersson Publikationstyp: Uppsats Nivå: C Poäng: 15 hp Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap Kursnamn: MKV 61-90 hp Programnamn: Informatörsprogrammet Antal sidor: 39 Handledare: Mats Hyvönen Ämne: Hur Aftonbladet och Expressen berättar om idrottshjältar som faller karriärmässigt. LÄS MER

  5. 5. En klassfråga : Fallstudie av "överklassafarin" i Sveriges Radio

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK); Institutionen för mediestudier

    Författare :Linn Ogelid; Sofia Sigroth; [2012]
    Nyckelord :överklassafari; klass; Allt åt alla; public service; Sveriges Radio; diskurs; genre; makt; representation; identifikation.;

    Sammanfattning : För första gången sedan 1970-talets vänstervåg förekommer klassbegreppet i stor utsträckning på den mediala agendan. Trots begreppets ökade förekomst tycks dess innebörd och relevans idag vara oklar. LÄS MER