Sökning: "Representationen av kvinnor"

Visar resultat 1 - 5 av 98 uppsatser innehållade orden Representationen av kvinnor.

  1. 1. Tempo och maskulinitet – Filmsemiotisk analys av musikvideon till låten Territory av The Blaze

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Kultur och samhälle

    Författare :Martina Nilsson; [2020]
    Nyckelord :gender; masculinity; intimacy; non-verbal communication; tempo; slow-motion; music video; male gaze;

    Sammanfattning : Denna uppsats har gjorts i syfte att undersöka relationerna som finns mellan den filmtekniska aspekten av tempo och porträttering av manlig intimitet. Musikvideon till låten Territory av The Blaze analyseras genom en filmsemiotisk analys ur ett genusperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Utifrån vilka normer utformar vi vårt transportsystem? : Jämställdhetens betydelse för beslut om hållbar transport i kommuner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Hanna Malm; [2020]
    Nyckelord :Jämställdhet; Hållbar transport; Beslutsfattande;

    Sammanfattning : Det transportsystem vi har idag är till stor del uppbyggt kring bilen, vilket har blivit problematiskt av miljömässiga skäl. Men även ur bland annat jämställdhetssynpunkt, främst eftersom män kör och äger bil i större utsträckning. LÄS MER

  3. 3. Matematikläromedel ur ett genusperspektiv : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Carlberg; Miriam Carrera Guerrero; [2020]
    Nyckelord :genus; kön; matematik; läromedel;

    Sammanfattning : Skolan har i uppgift att stödja elevernas lika rättigheter och möjligheter oavsett könstillhörighet. Skolan ansvarar också för arbeta emot stereotypa könsmönster som hämmar elevernas lärande, val och utveckling. LÄS MER

  4. 4. Kvinnliga stereotyper i reklam : En undersökning kring vilka sociala, kulturella, politiska och ekonomiska faktorer som har påverkat hur kvinnor framställs i reklam under de senaste hundra åren.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Ekaterina Andersson; [2020]
    Nyckelord :reklam; genus; kvinnorroll; kvinnlig gestalt; genusideologi; könsstereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera sociala faktorer och förutsättningar som har påverkat bildandet av könsstereotyper i samhället under de senaste hundra åren. Denna uppsats är baserad på tidigare forskning från forskare och sociologer, liksom genom studier av reklam inom parfym, kosmetik och stil koncept från olika tidsperioder i Vogue magazine. LÄS MER

  5. 5. Den feministiska reklamen som stereotypiserar : En semiotisk bildanalys av representationen av kvinnor i Lindex och Victoria’s Secrets reklam

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper; Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Johanna Selin; Jennifer Sellman; [2020]
    Nyckelord :advertising; stereotypes; feminism; representation; semiotics; Lindex; Victoria s Secret; stereotyper; feminism; reklam; representation; semiotik; Lindex; Victoria s Secret;

    Sammanfattning : Advertising constantly surrounds us in different ways and it affects us in our everyday lives. The underwear industry has often been criticized for sexist and excluding advertisements and women has often been depicted in a stereotyped way. LÄS MER