Sökning: "Reputation Repair"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Reputation Repair.

  1. 1. Krisen i Svenska Akademien : En katt och råtta-lek med media

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media; Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Stina Meyerson; Alba Volo Wiklund; [2021]
    Nyckelord :Svenska Akademien; Crisis communication; #metoo; Rhetoric; Media Logic; Svenska Akademien; kriskommunikation; #metoo; retorik; medielogik;

    Sammanfattning : The research aims to examine Svenska Akademien’s external crisis communication 2017–2018, in the crisis induced by an exposition of sexual assaults and harassments by the so called "Kulturprofilen" during #metoo. Since the case is a historical event in Sweden and organizational crises of confidence, the study intends to contribute to the research field by adding knowledge about an uncharted area and case. LÄS MER

  2. 2. Hur flyger en utsatt organisation sig igenom en samhällskris?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Felicia Röding Lindner; Sandra Bergholm; [2020]
    Nyckelord :Kriskommunikation; organisationskris; samhällskris; sociala medier; retorisk analys; SAS; Social Sciences;

    Sammanfattning : I december 2019 rapporterade Worlds Health Organization (WHO) om ett nytt virus som låg bakom flera stycken lunginflammationer i staden Wuhan i Kina. Inte långt senare konstaterade de kinesiska myndigheterna att det rörde sig om ett helt nytt luftvägsvirus som tillhör familjen coronavirus, så kallat COVID-19 (Doktor.se, 2020). LÄS MER

  3. 3. "Vi vill återigen be våra kunder om ursäkt" : En analys om hur praxis inom kriskommunikation implementeras i en verklig kris.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Hanna Skogli Andersson; [2020]
    Nyckelord :Kriskommunikation; sociala medier; Situational Crisis Communication Theory; Reputation Repair; Encoding Decoding; Facebook;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this essay was to examine whether parts of established theories regarding crisis communication on social media can be found in real crisis communication during a real crisis. The crisis examined was a crisis that the warehouse Åhlens went through in 2017, where they received criticism for putting items that were injured in regards to a terrorist attack on sale just days after the attack. LÄS MER

  4. 4. ”Vi är minst lika upprörda och ledsna som ni” En kvalitativ fallstudie av Arlas kriskommunikation på Facebook

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Malin Gladh Stafner; Freja Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Kriskommunikation; Arla; image repair theory; situational crisis communication theory; förebyggbar kris; sociala medier; Facebook; relationsbyggande dialog.; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how organizations are trying to rebuild their trust and reputation when they are communicating directly with their customers on social media in a crisis, and to examine how well the organization’s choice of crisis communication fits the crisis type. The aim is also to study how organizations are using the interactive functions on social media in their crisis communication to create dialogue. LÄS MER

  5. 5. SAS kriskommunikation : Pilotstrejken 2019

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Emma Richter; [2020]
    Nyckelord :Kriskommunikation; ethos; imagereparerande; SAS och Skandinaviska pilotföreningarna;

    Sammanfattning : During early summer of 2019, Scandinavian Airlines System (SAS) reported that the Scandinavian pilots’ associations in Sweden, Norway and Denmark were on strike. SAS and the Swedish Air Line Pilots Association (SPF) had not been able to agree on new terms. LÄS MER