Sökning: "Respons - svenska för gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Respons - svenska för gymnasiet.

  1. 1. Elevers upplevelser av muntliga framställningar i svenskämnet : En kvalitativ studie om elevers rädsla att tala inför klassen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Esma Hasani; [2022]
    Nyckelord :Gymnasiet; svenska; muntlig framställning; talrädsla;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka gymnasieelevers upplevelser av muntliga framställningar i svenskämnet. Till stöd användes kvalitativa forskningsintervjuer med åtta elever. LÄS MER

  2. 2. Tala är silver, men tiga är guld - eller? : En intervjustudie om muntlig framställning i ämnet svenska på gymnasiet ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sebastian Fransson; [2021]
    Nyckelord :den retoriska arbetsprocessen; fjärrundervisning; gymnasieelever; muntlig framställning; nervositet; närundervisning; svenskundervisning; talängslan; upplevelser;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka några utvalda år 3 gymnasieelevers upplevelser av muntlig framställning i svenskämnet. Detta har undersökts med hjälp av kvalitativa forskningsintervjuer med sex stycken elever. LÄS MER

  3. 3. Bedömning i pandemins tid : Gymnasielärares erfarenheter av formativ bedömning och examination i svenskämnet under coronakrisen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alexander Arnberg; [2020]
    Nyckelord :coronavirus; distansundervisning; formativ bedömning; gymnasiet; svenskämne; examination; CMC; FTF; respons;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur fyra gymnasielärare i svenska arbetade med formativ bedömning samt examination under utbrottet av Covid-19 våren 2020. Studien består av fyra nätbaserade intervjuer med verksamma svenskämneslärare i syfte att ta reda på hur de upplevde sin hantering av formativ bedömning och examination av elever i samband med den rådande coronakrisen. LÄS MER

  4. 4. Från tystnad till tal : Fem svensklärares erfarenheter av att stötta talängsliga elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anton Augustsson; [2020]
    Nyckelord :Speaking anxiety; fear of speaking; oral presentation; scaffolding; sociocultural theory; talängslan fri monolog muntlig framställning stödstrukturer stöttning sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker hur svensklärare på gymnasiet förhåller sig till stöttning av talängsliga elever i anslutning till kommunikationssituationen fri monolog, vilket innebär en talsituation där talaren kommunicerar solitärt. Studien utgår från den sociokulturella teorin och i huvudsak från de aspekter i teorin som rör hur en lärare med hjälp av stödstrukturer kan vägleda en talängslig elev. LÄS MER

  5. 5. Muntliga anföranden i klassrummet : Svensklärares uppfattningar om talängslan och muntlig framställning på högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Janni Andersson; [2020]
    Nyckelord :Oral presentations; fear of speaking; the importance of listening; the rhetorical working process; secondary school; upper secondary school.; Muntliga anföranden; talängslan; lyssnandets roll; den retoriska arbetsprocessen; högstadiet; studieförberedande program; yrkesförberedande program.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka verksamma svensklärares uppfattningar om sin egen arbetsprocess gällande muntliga framställningar i klassrummet. I studien intervjuades 25 svensklärare verksamma på högstadiet och gymnasiet genom en webbaserad enkätundersökning som skickades ut i Facebook-gruppen Svensklärarna. LÄS MER