Sökning: "Responsibility centres"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden Responsibility centres.

  1. 1. Hur tillgängliga är våra förskolor? : En kartläggning av förskolors tillgänglighet för barn med fysiska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Weinberg; [2024]
    Nyckelord :Accessibility; early childhood education; participation; physical environment; physical impairment; Delaktighet; fysisk funktionsnedsättning; fysisk miljö; förskola; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån lagar, föreskrifter och konventioner avseende barns rättigheter och arbetsmiljö granska hur rektorer redogör för tillgängligheten i förskolors inomhusmiljö för barn med fysiska funktionsnedsättningar. Genom en digital enkät har förskolerektorer redogjort för hur deras förskola är utformad med fokus den fysiska inomhusmiljön. LÄS MER

  2. 2. Exploring the British newspapers´ representation of Private Security Companies in detention centres in the UK Ayla Arslan Waltersson Global Studies, University of Gothenburg Examensarbete för kandidatexamen i Globala studier Bachelor thesis in Global Studies, GS1511 Spring term 2023 Supervisor: Aly Verjee Word count

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Arslan Waltersson Ayla; [2023-10-18]
    Nyckelord :Private security companies; private contractors; detention centres; asylum seekers; neo-liberalism; governmentality;

    Sammanfattning : This thesis investigates the prominent narratives on Private Security Companies (PSCs) in British news articles surrounding privatised detention centres for immigrants and asylum seekers. PSCs have become increasingly significant in migration-related activities, not least in neoliberal states such as the UK. LÄS MER

  3. 3. När elevers uttryck av berättigandehetskänslor påverkar lärares arbetsmiljö : En komparativ intervjustudie med erfarna och mindre erfarna gymnasielärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Linnéa Bengtsson; Evelina Nemeth; [2023]
    Nyckelord :Gymnasielärare; Elever; Berättigandehetskänslor; Lärarerfarenhet; Lärares arbetsmiljö; Egenansvar; Moral;

    Sammanfattning : Abstract Authors: Linnéa Bengtsson & Evelina NemethTitle: When students’ sense of entitlement affect teachers’ work environmentA comparative interview-study with experienced and less experienced upper secondary schoolteachers.  Students’ values, rights, and principles are a widely researched phenomenon. LÄS MER

  4. 4. När militarisering mötte välfärdsstat : Beredskapsplaneringen av svensk sjukvård 1950–1985

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Gerhard Skriveus; [2023]
    Nyckelord :Civil defence; Cold war; Healthcare; Militarization; Military medicine; Organization; Planning; Sweden; Total defence; War medicine; War planning; Warfare; Welfare; Welfare state;

    Sammanfattning : This paper studies when warfare meets welfare in the Swedish contingency planning of healthcare in war during the period 1950 to 1985 with the aim of analysing how the planning changed, what caused these changes and how this can be linked to societal changes in the post-war Sweden. The analysis is carried out with the help of a self-adapted stakeholder model where first the change in planning and management is analysed and then seeks causal explanations for the key changes based on three military and three civilian drivers. LÄS MER

  5. 5. Relationer i blickfånget : Ett pedagogperspektiv på lärar-elev-relationen i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Antonia Ljungmark; [2022]
    Nyckelord :educational sciences; pedagogy; teacher-student relationships; relationships; relationship work; relationship skills; schoolage educare centres; leisure centres; teaching at the leisure center; individual perspective; social interaction; collegial support; utbildningsvetenskap; pedagogik; fritidspedagogik; lärar-elev-relationer; relationer; relationsarbete; relationskompetens; fritidshem; undervisning på fritidshemmet; individperspektiv; socialt samspel; kollegialt stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: I en asymmetrisk relation såsom mellan vuxen och barn, har den vuxne alltid det yttersta ansvaret för relationens kvalitet (Juul & Jensen, 2002/2003). Skolverket (2016) framhåller att relationer som präglas av närhet, respekt och positivitet är en del av fritidshemsundervisningen. LÄS MER