Sökning: "Restaurangägare"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet Restaurangägare.

  1. 1. How restaurants used digital marketing to keep their customers during the Covid-19

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Sertan Ceken; [2023]
    Nyckelord :Digital marketing; Covid-19; customer loyalty; Digital marknadsföring; Covid-19; kundlojalitet;

    Sammanfattning : Covid-19 affected all industries worldwide and were affected differently, but one industry that faced many setbacks due to the Covid-19 pandemic is the restaurant industry. According to SCB (2021), cities between 50 000 – 99 999 inhabitants decreased by 18,9% in sales. LÄS MER

  2. 2. "Vi håller i håller ut men det hjälper inte" : En studie om tre svenska restaurangägares upplevelser av coronapandemins konsekvenser

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Elin Enqvist; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Pandemin har påverkat världen under 2020 och speciellt restaurangbranschen har varit i fokus för restriktioner. Svenska restaurangägare har varit upprörda kring hur de blivit påverkade av statens agerande och vilka konsekvenser det fått för deras verksamheter. LÄS MER

  3. 3. Värdskap i öppna kök : En studie utifrån kockar, restaurangchefer och restaurangägares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolan

    Författare :Mikaela Nerell; [2019]
    Nyckelord :hospitality open kitchen chefs restaurateurs; värdskap öppet kök kockar restaurangägare;

    Sammanfattning : De senaste trettio åren har forskningen angående måltidsupplevelser ökat och delar som mötet, service, trender och värdskap har stått i fokus. Måltidsupplevelsen har beskrivits utifrån både gästens och producenten perspektiv på måltiden, men inte utifrån kocken. LÄS MER

  4. 4. Färg möter förväntningar : - en kvantitativ studie om hur färg påverkar förväntningarpå ett restaurangbesök

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Lina Gudmundson; Amanda Hedberg; [2018]
    Nyckelord :​Servicekvalitet; Förväntningar; Färg; Restaurang; Varma färger; Kalla färger;

    Sammanfattning : Bakgrund: ​Tjänstesektorn växer i takt med att svenskar spenderar mer pengar än någonsinpå restaurangbesök. Hur färgsättning i ett servicelandskap påverkar förväntningar av ett restaurangbesök är mindre studerat. Förväntningar på ett restaurangbesök kan skapas genom exempelvis marknadskommunikation såsom sociala medier. LÄS MER

  5. 5. En restaurangs uppgång eller fall : En komparativ studie mellan anonyma och offentliga matrecensioner och dess inverkan på restauranger

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för naturvetenskap

    Författare :Sara Landegren; [2018]
    Nyckelord :Restaurant critic; Food review; Text analysis; Quantitative; Qualitative; Restaurangkritiker; Restaurangrecension; Textanalys; Kvantitativ; Kvalitativ;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att studera de språkliga skillnaderna mellan anonyma och offentliga professionella matrecensenter, samt undersöka hur restaurangrecensioner påverkar restaurangägare. De tre frågeställningarna som har undersökt syftet var: Hur skiljer sig språket i de anonyma recensionerna gentemot de offentliga och påverkas språket i en recension av anonymiteten? Hur upplevs recensionen av restaurangägaren och har det någon betydelse om recensionen är skriven av en anonym eller offentlig kritiker? Hur skiljer sig språket beroende på om recensionen är positiv eller negativ? Undersökningen har utförts genom en kvantitativ metod med textanalys som redskap för undersökningen. LÄS MER