Sökning: "Resursperson"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet Resursperson.

  1. 1. "Jag tar ju mycket hjälp av min specialpedagog!" : Grundskolerektorers resonemang kring tillsättande av resurspersoner för elever från förskoleklass till årskurs 6 och dess påverkan på verksamhetens specialpedagogiska arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Beatrice Lundvall; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagogik; elevhälsa; rektors ledarskap; rektors organisation; resurspersoner i skolan; elevassistenter i skolan; systemteori; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om grundskolerektorers behovsanalys av sin verksamhet utifrån tillsättandet av resurspersoner, samt hur de organiserar stödet. Syftet handlar även om att öka kunskapen kring vilka konsekvenser detta kan få för verksamhetens specialpedagogiska arbete. LÄS MER

  2. 2. “Har man inte språket är det ännu svårare” En studie om problemlösning hos nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Josephine Wohllebe; [2022]
    Nyckelord :andraspråk; förstaspråk; matematik; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att öka kunskapen om vilka utmaningar och vilka möjligheter det kan finnas i arbetet med problemlösning hos nyanlända elever i matematikundervisningen. Den teoretiska utgångspunkten för studien är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 3. "Jag tror inte de har en susning om hur bra vi löst det" : undervisningsorganisationen för integrerade elever mottagna i grundsärskolan med undervisning i grundskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Burholm; [2019]
    Nyckelord :Co-teaching; curriculum for pupils with intellectual disabilities; inclusive classrooms; inclusive education; integrated pupils; intellectual disabilities; teaching organization; Grundsärskolans läroplan; medundervisning; inkluderande klassrum; inkluderande undervisning; intellektuell funktionsnedsättning; undervisningsorganisation;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare och rektorer organiserar undervisningen för den integrerade grund-särskoleeleven samt vilka förutsättningar för inkludering som finns. Med hjälp av klassrumsobservationer och in-tervjuer söktes svar på följande frågeställningar: Hur organiseras undervisningen, vilka förutsättningar för inkludering finns, hur beskriver lärare och rektorer samarbetet mellan lärare, resurspersoner och speciallärare samt vilken kunskap om grundsärskolan finns på skolorna? Teoretisk förankring utgörs av Lundgrens ramfaktorteori (1972), relationell pedagogik enligt Aspelin (2013) samt de specialpedagogiska perspektiven, individperspektiv och relationellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Organisation av matematikundervisning : speciallärarens roll

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kristina Kangasmaa; Anna Paulsson; [2019]
    Nyckelord :Ability-grouping; co-teaching; inclusive; mathematics and whole class; Helklass; inkludering; matematikundervisning; nivågruppering och tvålärarskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få en inblick i bakomliggande faktorer till hur skolor i Sverige organiserar sin matematikundervisning. Vad och vem som påverkar vilken organisationsform som väljs, vilka föroch nackdelar rektor och speciallärare med specialisering mot matematikutveckling ser med den valda organisationen samt vilken roll speciallärare med specialisering mot matematikutveckling har i vald organisationsform. LÄS MER

  5. 5. Vem bryr sig om grupprum och lokaler? : Alternativa arbetsplatser i förhållande till ramfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Turid Fyrberg; Angelica Gullin; [2018]
    Nyckelord :Alternativa arbetsplatser; lokaler; grupprum; elev; lärare; ramfaktor; skola; resursperson; styrdokument;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts för att bidra med kunskap om hur lärare arbetar med alternativa arbetsplatser så som grupprum och övriga lokaler i sin undervisning med utgångspunkt ur ett ramfaktorteoretiskt perspektiv. Studien visar att lärare nyttjar alternativa arbetsplatser under grupparbeten och enskilt arbete, för att skapa arbetsro och för att elever ska kunna växa och utvecklas i sitt lärande. LÄS MER