Sökning: "Resursskola"
Visar resultat 11 - 15 av 46 uppsatser innehållade ordet Resursskola.
11. Resursskola – en förutsättning att lyckas : En kvalitativ intervjustudie om elevers upplevelser av att gå på en resursskola
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : En kvalitativ intervjustuide har gjorts med elever som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och som går på en resursskola. Studiens syfte är att undersöka hur en grupp elever med särskilda behov, som tidigare gått i en vanlig skola själva upplever det att gå på en resursskola. LÄS MER
12. Delaktighet i skolan för elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbeteSammanfattning : The main objective of this research is to investigate and examine how elementary schools in a medium-sized city in Sweden work to promote participation for students with neuropsychiatric disabilities. The study has three main research questions; how schools encourage and foster participation, how they regard their resources and the difference between resource schools and communal schools. LÄS MER
13. – Se mig! Elevers upplevelser av skolans stödinsatser vid beteendeproblem
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Att komma tillrätta med de beteendeproblem som förekommer i den svenska skolan ses av både många lärare, föräldrar och elever som en stor utmaning. Grundat i detta problem var studiens övergripande syfte att få en djupare förståelse för stödinsatser då en beteendeproblematik uppkommit. LÄS MER
14. ”Mitt jobb är att hitta lösningar”: Resursskolepersonals upplevelser och bemötande av konflikter och problemskapande beteende
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Managing conflicts and challenging behaviors among pupils is a significant part of everyday work for school staff. This study broadens the comprehension of the experiences the school staff had from approaching these situations. LÄS MER
15. Pedagogisk verktygslåda : Autism och bemötande i skolan
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Syftet med studien är att ta del av hur pedagoger arbetar i mötet med elever med autismspektrumstörning. Frågorna är ”Hur kan pedagogerna arbeta med elever med autism?”, ”I vilken utsträckning använder pedagogerna metoden TEACCH® i sitt arbete med elever med autism?” och ”Hur kan det pedagogiska arbetet förstås i relation till begreppen inkludering och integrering?”. LÄS MER