Sökning: "Retorisk bildanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden Retorisk bildanalys.

  1. 1. Köp vårt budskap men inte vår produkt : En semiotisk bildanalys av Systembolagets kampanjbilder från 1950 till idag.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ellen Schmidt; Evelina Lundström; [2022]
    Nyckelord :Systembolaget; förtroende; alkoholdebatt; strategisk kommunikation;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Syftet med undersökningen är dels att undersöka om och hur Systembolaget förändrat sina kampanjer över tid och dels hur Systembolaget upprätthållit sitt förtroende genom sina kampanjer. För att ta reda på det kommer vi kolla på några utvalda kampanjer som skapats av Systembolaget från 1950-talet till idag. LÄS MER

  2. 2. Hur konstrueras hållbara budskap? : En kvalitativ text- och bildanalys av Svenska Turistföreningens hållbara kommunikation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Fanny Aniander; Jennifer Backman; [2022]
    Nyckelord :sustainable communication; non-profit organizations; semiotic analysis; rhetoric analysis; hållbar kommunikation; ideella organisationer; semiotisk analys; retorisk analys;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling har på senare år blivit allt mer omtalat och ett ämne som ses som en lösning på den rådande klimatkris som världen står inför. För att ämnet ska uppmärksammas i samhället krävs det att organisationer och beslutsfattare kommunicerar budskapet, dock saknas det tydliga definitioner för hur kommunikationen ska konstrueras. LÄS MER

  3. 3. Ett anpassat budskap En semiotisk och retorisk analys av förekomsten av ideologi och nationalistisk diskurs i Sverigedemokraternas valaffischer 2018

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alexander Petersson; [2020]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; politisk kommunikation; valaffisch; riksdagsval 2018; bildanalys; semiotik; retorik; Sverigedemokraterna; ideologi; politik; diskurs; nationalistisk diskurs;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate ideology and discourses of nationalism in the election posters by the Swedish democrats. The purpose is to determine which type of political ideologies and if the posters showed signs of a nationalistic discourse in the Swedish democrats digital and traditional election posters for the general elections in 2018. LÄS MER

  4. 4. Tidningen Journalistens porträttering av kvinnan och mannen : En kvantitativ innehållsanalys och retorisk bildanalys av tidningen Journalistens personporträtt ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik; Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Martina Danielsson; Linnea Lindkvist; [2019]
    Nyckelord :Genus; Journalist; Jämförelse; Kön; Könsstereotyp; Personporträtt;

    Sammanfattning : Genus är en del av en inlärningsprocess som startar redan vid födseln. Det vi lärt oss påverkar våra uppfattningar och beteenden. Vilket i sin tur också påverkar hur en journalist gestaltar respektive kön. Vi påverkas dagligen av hur män och kvinnor porträtteras i medier. LÄS MER

  5. 5. Låt oss prata hållbart: Om hållbarhetsdiskurser i svensk varumärkeskommunikation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Malin Svensson; [2019]
    Nyckelord :greenwashing; hållbarhetsdiskurs; kritisk diskursanalys; paradox; retorisk bildanalys; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Uppsatsen belyser hur hållbarhetsdiskurser används inom svensk varumärkeskommunikation och diskuterar hur detta kan påverka konsumentens uppfattning av klimatfrågan. Tre övergri-pande hållbarhetsdiskurser kunde identifieras i tidigare forskning och undersöktes genom en tematisk sammanställning av hemsidekommunikation från Sveriges 20 högst rankade hållbara konsumentföretag (enligt Sustainable Brand Index™, 2019). LÄS MER