Sökning: "Retorisk bildanalys"

Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser innehållade orden Retorisk bildanalys.

  1. 6. Tidningen Journalistens porträttering av kvinnan och mannen : En kvantitativ innehållsanalys och retorisk bildanalys av tidningen Journalistens personporträtt ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Martina Danielsson; Linnea Lindkvist; [2019]
    Nyckelord :Genus; Journalist; Jämförelse; Kön; Könsstereotyp; Personporträtt;

    Sammanfattning : Genus är en del av en inlärningsprocess som startar redan vid födseln. Det vi lärt oss påverkar våra uppfattningar och beteenden. Vilket i sin tur också påverkar hur en journalist gestaltar respektive kön. Vi påverkas dagligen av hur män och kvinnor porträtteras i medier. LÄS MER

  2. 7. Låt oss prata hållbart: Om hållbarhetsdiskurser i svensk varumärkeskommunikation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Malin Svensson; [2019]
    Nyckelord :greenwashing; hållbarhetsdiskurs; kritisk diskursanalys; paradox; retorisk bildanalys; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Uppsatsen belyser hur hållbarhetsdiskurser används inom svensk varumärkeskommunikation och diskuterar hur detta kan påverka konsumentens uppfattning av klimatfrågan. Tre övergri-pande hållbarhetsdiskurser kunde identifieras i tidigare forskning och undersöktes genom en tematisk sammanställning av hemsidekommunikation från Sveriges 20 högst rankade hållbara konsumentföretag (enligt Sustainable Brand Index™, 2019). LÄS MER

  3. 8. Begärets blickar : En retorisk bildanalys av två samtida parfymreklamer utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Amelia Funk; [2019]
    Nyckelord :retorik; genus; bildanalys; parfymreklam; semiotik; auditorium;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 9. Smaken av Reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Frida Larsson; [2018]
    Nyckelord :Visuell Kommunikation; Sensorisk Marknadsföring; Reklam; Semiotik; Visuell Retorik; Mineralvatten;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var främst att skapa en förståelse för hur visuella medel och sensoriska komponenter används för att förmedla smak i reklambilder för mineralvatten. Utöver detta har uppsatsen haft för avsikt att tillämpa en jämförelse för att utforska gemensamma strategier och särskiljande uttryck. LÄS MER

  5. 10. The Spirit of Travel

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Anna Oscarsson; [2017]
    Nyckelord :celebrity endorsement; ambassadörsskap; celebriteter; förkroppsligande; identifikation; marknadsföring.;

    Sammanfattning : I denna uppsats har två filmer ur kampanjserien The Spirit of Travel från lyxmodevarumärket Louis Vuitton analyserats med syftet att undersöka om det är någon skillnad i att marknadsföra sig med eller utan celebrity endorsement. De frågeställningar jag ämnat besvara är vilka kärnvärden och attribut som kommer tilltals, hur förkroppsligandet skiljer sig åt i de två filmerna samt vilken betydelse en celebritet kan ha för ett varumärke. LÄS MER