Sökning: "Retuschering"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet Retuschering.

  1. 1. Retuschering och dess effekt på köplust : En kvantitativ studie om retuschering kopplat till köplust och konsumentens gräns för vilken typ av retuschering som är accepterat i reklamsammanhang.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Emelie Svensson; [2023]
    Nyckelord :Retuschering; köplust; reklam; filter.;

    Sammanfattning : Att manipulera och retuschera bilder har gjorts länge och i samband med att digitaliseringen utvecklats och mediekonsumtionen ökat har ytterligare manipuleringsverktyg dykt upp. Problematiken med verktygen ligger i att de används i reklambilder vilket egentligen ska ge en äkta bild av sanningen. LÄS MER

  2. 2. Vacker på utsidan, trasig på insidan : En studie om unga kvinnors attityd till skönhetsfilter på TikTok

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida op de Weegh; Gréta Sigurdardóttir; [2023]
    Nyckelord :Social media; TikTok; Beauty filters; Body image; Sociala medier; TikTok; Skönhetsfilter; Självbild;

    Sammanfattning : I dagens snabbt växande sociala medielandskap står vi inför etiska frågor som ännu inte har diskuterats tillräckligt i takt med den digitala utvecklingen. Sociala medier spelar en betydande roll i att upprätthålla och sprida skönhetsideal på en skala vi aldrig tidigare skådat. LÄS MER

  3. 3. Doftande könsnormer : En analys av könsnormer i parfymers reklambilder och produktbeskrivningar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Caros Parosh; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna analys är att visa hur reklammaterial formar och reflekterar könsspecifika budskap. Detta visas genom en sociosemiotisk analys av både reklambilder och produktbeskrivningar inom parfymbranschen för att visa hur män respektive kvinnor kan gestaltas och återspeglas på olika sätt. LÄS MER

  4. 4. Filter och retuschering - ett sätt att leva upp till skönhetsidealet? En kvalitativ studie om unga kvinnors upplevelser av bildmanipulationsverktyg på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Kristina Cosic; Hanna Markgren; [2021]
    Nyckelord :Young women; filters; retouching; beauty ideals; social media; Unga kvinnor; kamerafilter; retuschering; skönhetsideal; sociala medier;

    Sammanfattning : For a long period, the fashion- and advertising industry have contributed to unattainable beauty ideals among young women and retouching is not a new phenomenon. However, the rise of social media has led to easy access to free retouching applications and beautifying camera filters. LÄS MER

  5. 5. Sexualisering av kvinnor i reklam : en studie om hur den problematiska porträtteringen konstrueras

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Estelle Olsson; [2020]
    Nyckelord :Sexualisering; Objektifiering; Kvinnor; Reklam; Fotografi;

    Sammanfattning : Temat för detta kandidatarbete är sexualisering av kvinnor i reklam. Reklam har idag en maktfull roll i samhället och återspeglar ideal samt stereotyper. Kvinnor har länge sexualiserats och objektifierats i reklam och idag är denna porträttering så vanligt förekommande att vi knappt reagerar när vi ser den. LÄS MER