Sökning: "Rhetorical Arena Theory"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Rhetorical Arena Theory.

  1. 1. Krisen utifrån konsumenternas ögon - En kvalitativ fallstudie om tolkningen av en kris på TikTok

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Julin Davenius; Lovisa Eles; [2023]
    Nyckelord :kriskommunikation; TikTok; konsumentperspektiv; den retoriska arenan; Framing; tolkning; strategisk kommunikation crisis communication; consumer perspective; the rhetorical arena; strategic communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap till forskningsfältet kriskommunikation genom att anamma ett konsumentperspektiv och undersöka hur användare på TikTok kommunicerar om- och tolkar en kris samt de förutsättningar som funnits externt och internt för användarnas kriskommunikation. Konsumentperspektivet syftar till att bidra med förståelse kring hur organisationers kriskommunikation kan anpassas därefter för att bli effektiv. LÄS MER

  2. 2. Konsten att (inte) göra en pudel - En kvalitativ fallstudie om kriskommunikation & förtroende

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Elin Passchier; Julia Aspevall; [2021]
    Nyckelord :kriskommunikation; dubbelkris; andraordningsrisk; myndigheter; retorisk arena; framing; Facebook; offentlig verksamhet; förtroende; pandemi; crisis communication; double crisis; institutional risk; government; rhetorical arena; public sector; public trust; pandemic; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien har som syfte att bidra till en nyanserad bild av kriskommunikation som en komplex företeelse genom att undersöka dynamiken i en dubbelkris ur ett flerstämmigt perspektiv. Forskningsfrågorna är centrerade kring hur dynamiken mellan de mest framträdande rösterna i en dubbelkris ter sig och vad en dubbelkris kan ha för implikationer på en myndighets förtroende. LÄS MER

  3. 3. Förnuft eller känsla? Vem drar det längsta strået? : En kvalitativ textanalys av Socialdemokraternas och Sverigedemokraternas politiska kommunikation på Twitter.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Natasha Isaksson Gordon; Adam Grahn; [2021]
    Nyckelord :Political communication; politics; rhetoric; liberalism; conservatism; ethos; pathos; logos;

    Sammanfattning : This study focuses on how the Sweden Democrats and Social Democrats use different rhetorical styles on Twitter during a three month period before the 2018 election. The purpose of the study is to investigate whether the Sweden Democrats and the Social Democrats' communication on Twitter differs, and whether this can be explained on the basis of conservative and liberal rhetoric. LÄS MER

  4. 4. Initialskedet av en pandemi – Media och myndigheters initiala kommunikation under Coronakrisen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Jonatan Jensen; Fabian Fehrm; [2021]
    Nyckelord :The Rhetorical Arena Theory; pandemic; Covid-19; coronavirus; actors; media; authorities; crisis communication; communication content; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie har utforskat kvällspress (Expressen och Aftonbladet) och myndigheters (Folkhälsomyndigheten och Regeringen) strategiska kommunikation under coronapandemins inledande fas i Sverige och analyserat detta dels baserat på kriskommunikationsteori, dels dagordningsteori med gestaltningsteori och teorin om den retoriska arenan. För att kunna genomföra en Retorisk Arena-analys på materialet inkluderades även enskilda kommentarer kring varje artikel som publicerats via sociala medier där syftet var att få fram hur debatten, diskussionen och den retoriska arenan fungerat. LÄS MER

  5. 5. Kejsaren är nak(d)en! - En kvalitativ fallstudie av NA-KD:s kris och dess krisrespons

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Ebba Eriksson; Klara Stenberg; [2021]
    Nyckelord :kriskommunikation; crisis communication; NA-KD; cancel culture; Rhetorical Arena Theory; Situational Crisis Communication Theory; digitala medier; digital media; krisrespons; crisis response; sociala medier; social media; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie intresserar sig för när en organisations förtroende sätts på spel. Kriskommunikation är i fokus och mer specifikt hur modejätten NA-KD har hanterat ett försök till bojkott, vilket kan kopplas till det aktuella fenomenet cancel culture. LÄS MER