Sökning: "Riksidrottsförbundet"

Visar resultat 21 - 25 av 109 uppsatser innehållade ordet Riksidrottsförbundet.

  1. 21. Finns föreningen till för medlemmarna eller medlemmarna till för föreningen?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Alice Golding; [2021]
    Nyckelord :Fotboll; breddfotboll; legitimitet; livslångt idrottande; psykiskt välmående; fysiskt välmående.;

    Sammanfattning : Författare: Alice Golding  Nyckelord: Fotboll, breddfotboll, legitimitet, livslångt idrottande, psykiskt välmående, fysiskt välmående.  Syfte: Syftet är att med stöd av ett kvalitativt tillvägagångssätt, med hjälp av nyinstitutionell teori belysa i vilken mån föreningar arbetar med Riksidrottsförbundets mål “livslångt idrottande” hos kvinnor som vill spela fotboll på breddnivå samt hur detta påverkar föreningens legitimitet. LÄS MER

  2. 22. Konkurrens om tid i rörelse : Har idrottsföreningarna tappat bollen till de privata aktörerna?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Walter Forsberg Meinhart; Sofia Matteoni; [2021]
    Nyckelord :Competition; sports clubs; privatization; private players; Swedish sport confederation; new institutional theory; sector-bending.; Konkurrens; idrottsförening; privatisering; privata aktörer; riksidrottsförbundet; nyinsitutionell teori; sektorböjning.;

    Sammanfattning : Svensk idrottsrörelse är en marknad i förändring, idrottande utanför idrottsföreningar har ökat under de senaste åren och privata aktörer har tagit stora steg framåt. Runt om i världen sprids en ekonomisk nyliberalism där privata aktörer blivit vanligare genom avregleringar och fått tillgång till marknaders principer för att tillgodose behov på bästa sätt. LÄS MER

  3. 23. Föreningskultur, Kommersialiseringen & 51-procentsregeln

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linus Arkelius; Sebastian Petersson; [2021]
    Nyckelord :Football fans; Club culture; Club structure; Non-profit organizations; Commercialization; Organization culture; Swedish football; 50 1 rule.; Fotbollssupportrar; Föreningskultur; Ideella föreningar; Kommersialisering; Organisationskultur; Svensk fotboll; 51-procentsregeln;

    Sammanfattning : Svensk fotboll har en starkt rotad föreningskultur som bygger på ideellt engagemang,amatörmässiga ideal och demokrati. Under lång tid har dock fotbollen i stort genomgått enkommersialiseringsprocess där elitfotbollen allt mer styrs som företag och ekonomi blir alltviktigare. LÄS MER

  4. 24. Dropout inom fotbollsföreningar : En kvalitativ undersökning kring lokala fotbollsföreningars hantering av fenomenet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Elin Norin Wikman; Oscar Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Barn- och ungdomar; svensk idrott; social miljö;

    Sammanfattning : Dropout bland barn och ungdomar är ett välkänt fenomen inom idrottsföreningar. Fenomenet dropout menas i denna studie att barn och ungdomar slutar vara aktiva inom föreningsidrott. Frågorna ställs i vad och hur det kommer sig att barn och ungdomar väljer att sluta idrotta. LÄS MER

  5. 25. Är sportsändningar - jämställda eller representativa? - En kvantitativ innehållsanalys av hur mycket tid manliga och kvinnliga idrottare får i sportsändningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Samarth Katiyar; Simon Larsson; [2020-02-13]
    Nyckelord :kön; idrott; SVT; TV4; jämställdhet; manlig dominans; fotboll; ishockey; skidor; gender; sports; SVT; TV4; gender equality; male-dominated; football; ice hockey; skiing;

    Sammanfattning : In the past, the reported research indicates that the reporting in the television medium, in the fields of sports, historically, has been dominated heavily by men, both as athletes and as journalists. In this way, television is creating a male norm and, therefore, it is important to measure the amount of time men and women receive in Swedish television (SVT) and TV4 sports news. LÄS MER