Sökning: "Risk- och skyddsfaktorer"

Visar resultat 1 - 5 av 125 uppsatser innehållade orden Risk- och skyddsfaktorer.

  1. 1. “MAN KAN SE MYCKET NÄR DE ÄR SMÅ OM MAN HAR DE ÖGONEN” : Så beskriver förskollärare sina upplevelser av normbrytande beteenden och sin kunskap om risk och- skyddsfaktorer bland barn.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete; Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Sofia Johansson; Delila Kadric; [2019]
    Nyckelord :normbreaking behavior; risk factors; protective factors; preschool teachers; evidence based practice; normbrytande beteende; riskfaktorer; skyddsfaktorer; förskola; förskollärare; evidens baserad praktik;

    Sammanfattning : Studiens syfte att få fördjupad kunskap om hur förskollärare upptäcker och praktiskt arbetar med normbrytande beteende hos barn, samt vilken kunskap de upplever att de har om risk- och skyddsfaktorer som en del i detta arbete. För att besvara studiens syfte tillämpades en kvalitativ metod där semistrukturerade djupintervjuer genomfördes med 13 förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Orosanmälningar i förskolan : En intervjustudie om förskolepersonals perspektiv på orosanmälningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Anna Sjöström; [2019]
    Nyckelord :Collaboration; Notification of concern; Preschool; Social services; Vulnerable children; Förskola; Orosanmälan; Socialtjänst; Samverkan; Utsatta barn;

    Sammanfattning : Titel: Orosanmälningar i förskolan - En intervjustudie om förskolepersonals perspektiv på orosanmälningar Författare: Anna Sjöström   Tidigare forskning visar att det råder en stor brist på orosanmälningar till socialtjänsten, speciellt från de professionella som arbetar med barn. I den här studien har kvalitativa intervjuer utförts med personal inom förskolan, detta för att ta del av deras subjektiva bild av utsatta barn och anmälningsplikten. LÄS MER

  3. 3. Stereotyper och bedömningar : En kvantitativ vinjettstudie som undersöker om ADHD-diagnosen påverkar socialsekreterares förhandsbedömningar vid orosanmälningar som gäller unga

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Emma Lundström; [2019]
    Nyckelord :ADHD; social workers; preliminary assessment; immediate protection assessment; social representations; stereotypes; quantitative study; vignette; ADHD; socialsekreterare; förhandsbedömning; omedelbar skyddsbedömning; sociala representationer; stereotyper; kvantitativ studie; vinjett;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om socialsekreterares bedömningar vid orosanmälningar kring unga påverkas av om den unga har en ADHD-diagnos eller inte. Hypotesen var att socialsekreterares bedömningar kring behov av omedelbart skydd, skäl till oro för den unge, om utredning ska inledas eller inte samt identifierade risk- och skyddsfaktorer skiljer sig åt beroende på om den unge har en ADHD-diagnos eller inte. LÄS MER

  4. 4. The elephant in the room - A qualitative study about the child representative work in the adult psychiatry

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Hälsa och samhälle

    Författare :Sandra Mårtensson; Klara Lundgren; [2019]
    Nyckelord :Adult psychiatry; Child representative; Child as relatives; Child perspective; Mental illness;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och få en bättre förståelse för hur barnombuden inom vuxenpsykiatrin arbetar med barnperspektivet och hur barnombuden uppfattar sina möjligheter och begränsningar i att uppmärksamma barn som anhöriga inom vuxenpsykiatrin. Studien inriktar sig på Region Skånes barnombud och studiens empiriska material bygger på sex semistrukturerade intervjuer med barnombud runt om i Skåne. LÄS MER

  5. 5. “En människa, inte bara en elev” : En undersökning som låter individer som begått brott  tala om sin skolgång

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi; Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Linda Eriksson; Frida Trångteg Öhman; [2019]
    Nyckelord :Riskfaktorer; Skyddsfaktorer; Skola; Kriminalitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka individer som begått brott och deras skolgång för att se om det finns faktorer i skolan som kan ha bidragit till utvecklandet av ett kriminellt beteende. Frågeställningarna var “Vilka erfarenheter har intervjudeltagarna av grundskolan och eventuella gymnasiestudier?” och “Vilka skolrelaterade risk- och skyddsfaktorer för kriminalitet kan utläsas utifrån deras berättelser?”. LÄS MER