Sökning: "Riskkommunikation media"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Riskkommunikation media.

  1. 1. Riskkommunikation i media : En kvalitativ innehållsanalys av svensk dagspress efter höjd terrorhotnivå i Sverige

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Agnes Ilvell; Sara Alfredsson; [2024]
    Nyckelord :Riskkommunikation i media; känslor; nyhetsrapportering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka riskkommunikation rörande förhöjd terrorhotnivå i Sverige. Studien kommer främst fokusera på hur artiklarna kommunicerar risken bakom hotet och hur de beskrivs. Artiklarna är från Sveriges två största tidningar Aftonbladet och Expressen. LÄS MER

  2. 2. Det nya vita giftet : Ett för- och eftermätningsexperiment för att studera budskapsstrategiers effekt på attityder till vitt snus och intentioner att konsumera produkten

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ivar Eriksson; Josefine Leth-Helge; [2023]
    Nyckelord :risk communication; message appeal; fear appeal; social appeal; influencer; tobacco-free snus; riskkommunikation; budskapsstrategi; fear appeal; social appeal; influencer; vitt snus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur effektivt budskapsstrategier kan tillämpas i det moderna medielandskapets förutsättningar för att få människor att inte vilja konsumera hälsofarliga produkter. Ett för-och eftermätningsexperiment genomfördes för att testa effekterna av budskapsstrategierna fear appeal respektive social appeal med en influencer som avsändare, på deltagarnas attityder till vitt snus och (beroende på om de var aktiva konsumenter eller inte) intentioner att sluta konsumera vitt snus eller intentioner till att testa vitt snus. LÄS MER

  3. 3. Dags att #kavlauppärmen!

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Robin Holmberg; Emma Gyllenhammar; [2022]
    Nyckelord :samhällskampanj; riskkommunikation; digital kommunikation; strategisk kommunikation; retorik; social media strategy; covid-19; Region Skåne; Facebook; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att få kunskap vad gäller hur myndigheter kan bedriva övertygande samhällskampanjer genom att nyttja digitala kommunikationsplattformar. Studien är genomförd med en kvalitativ metod, tillsammans med ett abduktivt tillvägagångssätt från ett digitalt kommunikationsperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Riskuppfattningar under en rådande pandemi - en kvantitativ enkätundersökning av vilka faktorer som påverkar svenskars riskuppfattningar under coronapandemin

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Linnéa Johagen; Linnea Åberg; [2020]
    Nyckelord :Keywords: riskperception; risk communication; strategic risk communication; haz-ard; outrage; trust; general trust; specific trust; risk society; digitalization; digital media Nyckelord: riskuppfattning; riskkommunikation; strategisk riskkommunikation; hazard; förtroende; generellt förtroende; specifikt förtroende; risksam-hället; digitalisering; digitala medier.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Risk perceptions during a current pandemic At this moment in time (may 2020), Sweden is in the midst of a pandemic by reason of the coronavirus. Folkhälsomyndigheten, the Swedish public health authority, is facing a challenge in communicating about the risk when the general public's perceptions of risk are formed by a variety of factors. LÄS MER

  5. 5. Humor + kris = sant? - En kvalitativ studie om att kombinera humor och kris i ett förebyggande kriskommunikationsarbete

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Alice Lindow; Isabelle Norén; [2020]
    Nyckelord :Humor som strategi; riskkommunikation; kris; sociala normer; MSB; lexikala val; makt; multimodal kritisk diskursanalys; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aims to examine how humour can be used as a communication strategy in a crisis communication work with an objective of creating crisis awareness among the target audience and through this, contribute to the research field of Strategic communication and digital media. Research concerning humour as a strategy combined with risk communication is yet limited and therefore this paper has the ambition to contribute with new knowledge about whether humour as a strategy is appropriate and successful when transmitting a preparatory crisis message, that can be seen as a topic difficult to relate with for the target audience. LÄS MER