Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Socialt utanförskap på fritidshemmet : en kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ahmed Ahmed; Merita Ibraimi; Robin Ryan; [2023]
    Nyckelord :Stöttning; proximala utvecklingszonen; utanförskap; exkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Huvudsyftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar och erfarenheter av hur elever blir exkluderade på fritidshemmet samt vilka strategier pedagoger på fritidshemmet använder för att förebygga utanförskap. Studien utgår från tre frågeställningar som undersöker var exkludering sker och hur den manifesteras, hur pedagogerna arbetar för att identifiera utanförskap samt vilka pedagogiska strategier som används för att förebygga utanförskap. LÄS MER

  2. 2. Hjälpande eller stjälpande? : En kvantitativ undersökning om användningen av lärplattan i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Robin Hagström; Albin Thelander; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; sociokulturellt perspektiv; enkät; förskollärare; barnskötare;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur pedagoger använder sig av det digitala verktyget lärplattan i det vardagliga pedagogiska arbetet i förskolan. Studien syftar även till att undersöka hur de två yrkesgrupperna barnskötare och förskollärares uppfattningar skiljer sig åt, samt om inställning påverkar pedagogers användning av verktyget. LÄS MER

  3. 3. Lärande i leken – frihet och målstyrning : Kunskapsmål och sociala relationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Björn-Erik Karlsson; Robin Olsen; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; Lek; Lärande; Social Utveckling; Skola; Ämneskunskap;

    Sammanfattning : Denna uppsats riktas mot kunskapsområdet lärandet i leken. Syftet är att undersöka och få större förståelse för lekens betydelse för lärandet och hur den uppfattas av pedagoger. Vår metod är semistrukturerade intervjuer, där vi samtalat med nio lärare. Våra informanter är fyra klasslärare och fem lärare i fritidshem. LÄS MER

  4. 4. En enkätstudie om laserterapi inom rehabilitering av djur : med fokus på sårläkning och osteoartrit

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Clinical Sciences

    Författare :Amanda Avinder; Robin Lek; [2021]
    Nyckelord :laserterapi; osteoartrit; rehabilitering; smådjur; sårläkning;

    Sammanfattning : Laserterapi används alltmer vid rehabilitering av djur och vikten av att använda vetenskapligt evidensbaserade metoder för att öka patientsäkerheten är stor. Forskning inom laserterapin visar varierande resultat och utvärderingen av dessa försvåras då försöksmetoderna skiljer sig från varandra. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers uppfattningar om barns lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Felicia Blomqvist; Robin Rahm; [2020]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; pedagoger; fri lek; styrd lek; lärande; Gadamer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till en större förståelse kring lekens betydelse och synliggöra pedagogers uppfattningar om barns lek i förskolan. Studien genomfördes genom att vi använde oss av en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER